Volvo verkar helt klart intresserade av att rida på e-handelsvågen och den digitala revolutionen. I förra veckan kunde vi läsa om hur biltillverkaren vill förenkla e-handelsleveranserna genom att låta konsumenterna välja sin bil som leveransplats när de shoppar på nätet.
Nu har man även tecknat ett avtal med den strömmande ljudbokstjänsten Storytel. Något som kommer att göra det möjligt att lyssna på ljudböcker från Storytel direkt i bilen genom Volvos nya underhållningssystem Sensus Connect.
– För 30 år sedan slog ljudboken igenom i USA när radiotrötta bilister började lyssna på ljudböcker via bilarnas kassettbandspelare. För 10 år sedan köpte jag en iPod i New York och insåg potentialen för den digitala ljudboken. Det är fantastiskt att bidra till att cirkeln sluts nu när Storytels streamade ljudböcker på ett naturligt sätt letar sig in i Volvo-bilarnas underhållningssystem, säger Jonas Tellander, VD och grundare av Storytel.
Nätverk i bilen
Systemet är baserat på molnteknik, vilket gör att det regelbundet kan uppgraderas utan åtgärd från användaren. Själva överföringen sker via WiFi eller blåtand mellan mobiltelefonen och Sensus Connect, eller genom att använda Volvo On Call. Något som samtidigt gör det möjligt att skapa ett WiFi-nätverk i bilen.
– Volvo och Storytel är först i Europa med att kunna erbjuda denna typ av integrerad lösning. Nu är det lättare och säkrare än någonsin tidigare att lyssna på ljudböcker i bilen eftersom föraren kan manövrera ljudboken via knappar på ratten och mittkonsolen, säger Martin Kristensson, Head of Content Acquisition på Volvo Cars.
Källa: Press