ANNONS

Svenska Storytel ska exportera ljudboken

Svenska Storytel ska exportera ljudboken

Svenska Storytel, en strömmande ljudbokstjänst för mobilen har växt med 600 procent de senaste fyra åren. Nu ska man även sätta ljudboken på kartan utomlands, först ut är Danmark och Holland.

ANNONS

Storytel är en ljudbokstjänst som gör det möjligt att köpa och lyssna på ljudböcker direkt i mobilen. Företaget grundades 2005 men hette då Bokilur och 2007 bytte man till nuvarande namn, främst för att underlätta en internationell expansion.

2009 var man med i SVT:s program, Draknästet och lyckades där locka investerare med sin idé. Senare samma månad släppte man också en en webbtjänst där Storytels kunder kan lyssna på ljudböcker strömmade via webben.

Under de senaste fyra åren har den digitala ljudbokstjänsten växt med 600 procent och nu väljer man att för första gången satsa utanför Sveriges gränser.

– Sverige ligger i framkant när det gäller strömmande tjänster och liksom Spotify så växer Storytel snabbt i popularitet. Vi lanserar nu vår unlimited-modell i Danmark och Holland där vi tror att framgångskonceptet är att kunna erbjuda våra kunder obegränsat med böcker på kundens villkor, säger Jonas Tellander, vd på Storytel.

Lokal förankring

För att lyckas med den nya satsningen har Storytel tagit hjälp av två bokförlag, danska Gyldendal och holländska Rubinstein. Och deras lokala förankring tror man kommer att bli en nyckelfaktor för att kunna nå framgång på respektive marknad.

– Vi har stor kunskap om ljudböcker och hur man ska göra ljudboken tilltalande men det är viktigt för oss att vara en nära tjänst och där blir lokal närvaro extremt viktigt både vad gäller att hitta nya böcker och att förstå kunden, säger Jonas Tellander.

I dag har Storytel över 45 000 svenska abonnenter, varav 20 000 tillkom under 2012. Deckare, romaner och biografier är särskilt populära.

Källa: Press

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se