Vi har hört det förut. Rocket Internets plockar in riskkapital för att expandera en av sina många e-handelssajter. Förra veckan var det matbeställningstjänsten FoodPanda som fick in 20 miljoner dollar. Den här gången är det modesajten Namshi som får ett tillskott på 13 miljoner dollar i en investeringsrunda ledd av Summit Partners.
Namshi som kan ses som Mellanöstern motsvarighet till Zappos säljer främst kläder skor och accessoarer för kvinnor, män och barn från över 550 internationella och lokala varumärken. Sajten som är tillgänglig i Förenade Arabemiraten, Saudiarabien, Qatar, Kuwait, Oman, och Bahrain har under den senaste tiden sett en betydande tillväxt i regionen.
– Vi ser våra partners växande stöd som en uppmuntran att fortsätta betjäna våra kunder med produkter i världsklass. Våra kunder har gjort företaget till vad det är idag, därför kommer de att vara de som ser de största fördelarna som kommer från denna investering. Vi kommer att ytterligare fokusera på att ge en shoppingupplevelse som ingen annan aktör i den här regionen kan, säger Carla Arab, grundare och VD för Namshi.
Kinnevik med på ett hörn
E-handel har exploderat på tillväxtmarknader runt om i världen. Något som Rocket Internet inte är sena att kapitalisera på med sina kloner av populära modeller som Amazon, Zappos, och Groupon.
I dagsläget har man flertalet e-handelssatsningar på olika tillväxtmarknader. Bland annat den asiatiska e-handelsportalen Lazada, de afrikanska nätbutikerna Zando och Jumia, samt Dafiti i Brasilien.
Summit Partners är en aktiv investerare i Rocket Internet och har investerat i alla ovan nämnda, samt i den colombianska hemelektronikssajten Linio. Det här är inte första investeringsrundan man genomfört för Namshi. I september 2012 fick man in 20 miljoner dollar där bland annat Kinnevik och JP Morgan fanns med på ett hörn.
Källor: VentureBeat, TechCrunch