FoodPanda som ägs av Rocket Internet meddelade tidigare i år att man lanserat sin tjänst på ytterligare 12 marknader. Bland annat i Kina, Ryssland, Brasilien och totalt fanns man då i 23 länder världen över. I dag är man verksamt i 27 länder och totalt sett samarbetar man med cirka 15 000 restauranger.
Nu har man tagit in lite extra kapital för att växa ytterligare. I en finansieringsrunda har man fått in 20 miljoner dollar från bland annat svenska Kinnevik, men även ryska Phenom Ventures finns bland investerarna. Det här är första gången som det ryska riskkapitalbolaget officiellt investerar i Rocket Internet men man har tidigare puttat in lite extra pengar i bland annat Fab och Hailo.
Ska växa på befintliga marknader
Men de nya sköna miljonerna kommer inte bara användas för att expandera till nya marknader. Man kommer även att satsa på att bygga ut sina verksamhet till nya städer i länder där man redan är verksam.
– Vi täcker redan vissa städer men planerar att expandera till nya. I Ryssland har vi god täckning i tre städer, men nu ska vi expandera till ytterligare 17. Vi kommer även att lansera i fler östeuropeiska och asiatiska länder. Vi ser fortfarande en hel del marknader som är mycket intressanta för oss, säger företagets globala VD, Ralf Wenzel.
Â
Källa: TechCrunch