Investmentbolaget Kinnevik redovisar ett substansvärde på 75,8 miljarder kronor för årets tredje kvartal (motsvarande 273 kronor per aktie). Det är dock en minskning med 300 miljoner, eller 0,4 procent, jämfört med tredje kvartalet i fjol.
De senaste 12 månaderna rör det sig samtidigt om en kapitaltillväxt i portföljen med 13,3 miljarder, eller 21,3 procent. Substansvärde – som är ett gängse nyckeltal för investmentbolag – beräknas utifrån eget kapital och antalet aktier i bolaget. Kvartalets resultat blev en förlust på -317 miljoner i Q3. Och resultatet per aktie, före utspädning, blev -1,14 kronor.
Med sju nytillkomna bolag i portföljen samt 4 miljarder kronor investerat totalt hittills i år är vi på god väg att investera mer än vad vi guidade för i början av året, både när det kommer till antal bolag och investerat kapital, skriver Kinneviks vd Georgi Ganev och tillägger:
Det finns flera anledningar till den ökade takten. Den första är att nuvarande marknadsläge har lockat bolag att resa kapital även om deras balansräkning kanske inte kräver det, vilket skapar fler möjligheter för oss som investerare.
Avkastat 71 procent
Modeplattformen Zalando har hittills i år avkastat 10 procent – och var vid utgången av Q3 värt 74,5 miljarder kronor. Kinnevik helägdE tidigare Zalando, men beslutade i början av året att dela ut hela innehavet, på då 55 miljarder, till aktieägarna. Detta för att fokusera mer på snabbväxande onoterade bolag.
LÄS ÄVEN: Kinnevik dumpar Zalando – delar ut till aktieägarna
Bland innehaven på e-handelssidan hittar vi även fraktbolaget Budbee. Kinnevik äger 28 procent av bolaget som totalt har avkastat 71 procent hittills i år, enligt rapporten. Investmentbolaget har hittills investerat 337 miljoner i frakt-uppstickaren – som idag är värd 1,3 miljarder.
I e-handlaren Mathem har Kinnevik ett ägande på 37 procent som hittills i år uppvisar 0-avkastning. Kinnevik har investerat 1,2 miljarder i Mathem som idag är värt 1,4 miljarder. Investmentbolaget har även Norges ledande dagligvaruhandel på nätet, Oda, i portföljen. Kinneviks andel är 21 procent och bolaget var värt 1,6 miljarder vid utgången av det tredje kvartalet. Avkastningen ligger hittills i år på 40 procent.
Blygsam ökning för vinapp
Fraktbolaget Hungry Panda – som sysslar med hemleveranser av asiatisk snabbmat – har hittills i år avkastat 18 procent, och är värt 354 miljoner. Kinnevik har i det fallet ett ägande på 11 procent. Vinappen Vivino, där ägandet också ligger på 11 procent, har däremot bara gett en avkastningsökning på 3 procent i portföljen. Bolagets värde uppgår till 605 miljoner, enligt rapporten.
Marknadsplatsen inom mode, Global Fashion Group, har, i likhet med Mathem, hittills i år 0-avkastat. Kinnevik har i det fallet ett ägande på 37 procent – och bolaget uppges vara värt 7,7 miljarder.
Även om covidkrisen avtar är delar av världen fortfarande i hög grad påverkade, och osäkerheten kring den globala återhämtningen kvarstår. Samtidigt innebär medvindar från faktorer som uppkopplad mjukvara, distansarbete och snabbt skiftande konsumentpreferenser att skapandet av innovativa företag sker snabbare och i större omfattning än någonsin. Som ett resultat av detta har antalet företag som värderas till mer än 1 miljard dollar exploderat de senaste tolv månaderna, kommenterar vd:n och tillägger:
Vi förblir fokuserade på att göra det mesta av vår bevisade förmåga att ligga steget före i att identifiera konsumentbeteenden och backa företag som kan bli vinnare inom sina kategorier. Vi är stolta över vår framgång hittills och arbetar hårt för att fortsätta framgångssagan genom att stödja nästa generation av digitala vinnare.