Kinnevik riktar fokus mot sina yngre och onoterade tillväxtbolag. Då släpper man modejätten Zalando och delar ut hela innehavet i bolaget, till ett värde av 55 miljarder, till aktieägarna istället.
Genom att skifta ut Zalando till våra aktieägare blir portföljfördelningen mer balanserad och unik, och vi kommer ha mer än två tredjedelar av vårt kapital investerat i en diversifierad uppsättning av yngre, snabbväxande, alltmer onoterade digitala bolag som förbättrar konsumenternas tillvaro i den digitala eran, säger Georgi Ganev, vd för Kinnevik.
Totalt äger Kinnevik 54 miljoner Zalandoaktier, vilket motsvarar 21 procent av antalet utestående aktier i Zalando.
Grundarna och ledningen för Zalando har en unik förmåga att kombinera en visionär strategi med exemplariskt genomförande, och investeringen i Zalando har varit instrumentell för att etablera Kinnevik som den ledande börsnoterade europeiska teknikfokuserade tillväxtinvesteraren, säger Georgi Ganevi och fortsätter:
Det har varit en fantastiskt värdeskapande resa för Kinneviks aktieägare. Med bolagets mognad och starka marknadsposition, och med det starka momentum som genereras av konsumenters accelererande skifte mot digitala tjänster, är jag övertygad att Zalando kommer fortsätta genomföra sin tillväxtstrategi och skapa betydande värde för sina aktieägare framöver.
Kinneviks beslut får även stöd från AMF, som menar att det är rätt att skifta fokus mot de unga och snabbväxande bolagen.
Samtidigt kan aktieägare som vill ha exponering mot Zalando fortsätta att ha det. Som investerare i både Kinnevik och Zalando tror vi att transaktionen kommer att gynna långsiktiga ägare i båda bolagen, säger Anders Oscarsson, aktiechef på AMF.