Amazon uppges ligga i startgroparna med att lansera en marknadsplats för lokala tjänster. Nu ser det ut som att det är dags för en liten del av den satsningen att gå live, nämligen en matbeställningstjänst.
Till en början kommer verksamheten att vara en del av Amazon Local, företagets Groupon-liknande tjänst och app som ger människor dagliga erbjudanden och rabatter från återförsäljare i deras närområde. Matbeställningstjänsten ska först lanseras i Seattle men Amazon har stora planer om allt flyter på som man hoppas.
– Det långsiktiga målet är en global satsning, och ungefär som Amazon Fresh, kommer det att ske en väldigt gradvis utbyggnad om det inte blir en jättesuccé, säger en talesperson för Amazon.
Ingen mättad marknad
Det hela ska enligt källor vara en väldigt ambitiös satsning från Amazons sida, och företaget ska inte utesluta framtida uppköp för att få fart på verksamheten. Matbeställningstjänster var under förra året ett hett objekt för investerare och några av Amazons blivande konkurrenter fick in en hel del riskkapital.
Bland annat fick Rocket Internets Food Panda in 20 miljoner dollar våren 2013 och OnlinePizzas moderbolag Delivery Hero tog några månader senare in hela 30 miljoner dollar.
Källa: TechCrunch