ANNONS

Amazon och Twitter i nytt E-handelssamarbete

Amazon och Twitter i nytt E-handelssamarbete

Nu är det möjligt att proppa sin kundvagn hos Amazon full direkt från Twitter. Med hjälp av en tweet och en specifik hashtag kan användare, utan att lämna Twitter, shoppa loss på mikrobloggen för att sedan slutföra köpet hos Amazon när det passar.

ANNONS

Amazon och Twitter har i veckan lanserat en ny funktion som gör det möjligt att lägga till produkter i sin kundvagn hos Amazon via mikrobloggen. Twitter har länge jobbat på en smidig e-handelslösning och kanske har de nu hittat rätt.

Efter att användaren anslutit sitt Twitter-konto till Amazon är det sedan bara att twittra ett svar, inklusive hashtagen #AmazonCart i USA eller #AmazonBasket i Storbritannien, på de produktlänkar som tillhör Amazon.

Social Handel

Twitter, som under senare tid varit under allt större press för hitta ett sätt att tjäna pengar, har det senaste året närmat sig e-handeln allt mer. Bland annat rekryterades Nathan Hubbard från Live Nation Entertainment, och i början av året letade man efter personal med inriktning e-handel.

Man ryktas också jobba på ett nytt e-handelssamarbete med sajten Fancy.com. Om det blir allvar med de planerna återstår att se, men redan nu kan man tillsammans med Amazon ha hittat ett smidigt sätt att e-handla direkt från plattformen.

– Twitter erbjuder en fantastisk miljö för våra kunder där de kan upptäcka produktrekommendationer från konstnärer, experter, varumärken och vänner. #AmazonCart har utformats för att hjälpa kunderna att lägga till produkter i sin varukorg utan att lämna Twitter för att sedan handla och köpa på Amazon, säger en talesperson för Amazon.

Källa: TechCrunch, Mashable

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se