Nathan Hubbard värvas direkt från Live Nation Entertainment, ett företag som bildades 2010 genom en sammanslagning av konsertbolaget Live Nation och biljettjätten Ticketmaster. Sedan samgåendet har Hubbard arbetat som vd för biljettförsäljning på Live Nation Entertainment.
Och med tanke på hans erfarenheter är det nu många som tror att Twitter kommer satsa ännu hårdare på att lansera funktioner som gör mikrobloggen mer attraktiv för e-handlare och för de inom marknadsföring på nätet.
Twitter har inte själva kommenterat rekryteringen men Hubbard själv tillkännagav passande nog sin anställning på sin Twitter-feed.
– För mig är Twitter ett kardiogram över passionen för det levande ögonblicket. Låt oss se om vi kan få folk att handla på plattformen, skriver Nathan Hubber.
Nya marknadsföringsalternativ
Twitter lanserade redan 2010 Promoted Tweets, en tjänst som gör det möjligt för företag att köpa annonser i form av tweets. I förra månaden berättade man om planerna på att göra de skräddarsydda annonserna än mer användbara för sina användare baserat efter deras beteende på nätet.
Användarna ska inte få fler, men däremot bättre tweets som visar innehåll från varumärken och företag som de är intresserade av.
Till exempel kan en lokal florist marknadsföra sig på Twitter genom att använda sig av sin e-postlista, eller genom data som samlats in ifrån cookie-baserade spårningsprogram där man kan se konsumenternas aktivitet på nätet för att sen rikta reklamen till de som besökt deras sajt.
Den här typen av riktade annonser är något som skulle kunna driva mer relevant trafik från Twitter till e-handlare.
– Twitter tror uppenbarligen att det finns stora utvecklingsmöjligheter för handel. Och det finns en möjlighet, hur stor den är återstår att se. Men den här rekryteringen kommer sannolikt innebära att man utökar de typer av marknadsföringsalternativ som Twitter kan ge sina annonsörer, säger Greg Sterling, grundare av konsultföretag Sterling Market Intelligence.
Â
Källa: Internet Retailer