Julleveranserna gick inte riktigt som planerat för FedEx och UPS. De amerikanska speditörerna togs på sängen av den växande e-handeln och den volym av paket som följde. Nyligen meddelade UPS att man inte tänker stå med byxorna nere ännu en gång och har investerat 175 miljoner dollar i förberedelser inför julhandeln.
De båda speditörerna gör även ytterligare ansträngningar för att årets julhandel ska flyta på utan problem. FedEx, som i sin senaste kvartalsrapport konstaterade att e-handeln gett omsättningen ett rejält lyft, planerar att säsongsanställa mer än 50 000 medarbetare för att klara av högtiden.
I förra veckan meddelade även UPS att de kommer att anställa drygt 95 000 säsongsarbetare. Nästan dubbelt som många jämfört med i julas, då man plockade in 55 000 extra medarbetare.
Julhandeln växer
FedEx säger också att man för nära dialoger med e-handlare och fysiska återförsäljare för att få en bättre inblick i vad som väntar. Nya mätningar visar samtidigt att e-handeln kommer att se en tillväxt runt 17 procent i jul jämfört med 2013, och e-handeln under julhelgen väntas stå för 8,4 procent av den totala handeln i år.
Att allt fler konsumenterna också väntar in i det sista med att lägga sin beställning gör det inte enklare för speditörerna.
– Det är finns alltid en risk när människor julhandlar den 22:e december. Den här typen av människor är helt enkelt bekväma att flörta med risken att inte få varorna i tid, säger Gregory Grudzinski, director of insights and analytics vid Catapult eCommerce.