Under julhandeln 2013 återbetalade Amazon en hel del fraktkostnader för försenade paket. Man lade även skulden på fraktleverantörerna. Speciellt FedEx och UPS skall ha varit drabbade. UPS erkänner att man inte var förberedda på de stora volymerna och nu ska man se till att allt flyter på utan problem till årets julhandel.
– Vi planerar definitivt för och förväntar oss en felfri högsäsong, säger Scott Davis, VD på UPS.
Företaget investerar nu 175 miljoner dollar i att förbättra verksamheten inför julhandeln. Man skall bland annat hålla helt öppet under Black Friday, en av de största shoppingdagarna i USA.
Utesluter inte avgift
UPS skall även planera för temporärt ökad kapacitet samt accelerera införandet av ny navigationsteknik.
– Det är en extra kostnad, men det vi måste inse är att det jämnar ut cyber-veckans volymer, vilket låter oss bättre hantera e-handelns efterfrågan, säger David Abney, operativ chef på UPS.
David erkänner samtidigt att de med tanke på e-handelns tillväxt skulle ha investerat i en något snabbare takt tidigare.
Företaget tror sig alltså kunna hantera e-handeln under det fjärde kvartalet i år. UPS skall inte heller vara främmande inför att lägga på en tilläggsavgift under extrema perioder, även om detta inte är något de planerar att göra i dagsläget.
Källa: IR