Amazon och Twitter har i veckan lanserat en ny funktion som gör det möjligt att lägga till produkter i sin kundvagn hos Amazon via mikrobloggen. Twitter har länge jobbat på en smidig e-handelslösning och kanske har de nu hittat rätt.
Efter att användaren anslutit sitt Twitter-konto till Amazon är det sedan bara att twittra ett svar, inklusive hashtagen #AmazonCart i USA eller #AmazonBasket i Storbritannien, på de produktlänkar som tillhör Amazon.
Social Handel
Twitter, som under senare tid varit under allt större press för hitta ett sätt att tjäna pengar, har det senaste året närmat sig e-handeln allt mer. Bland annat rekryterades Nathan Hubbard från Live Nation Entertainment, och i början av året letade man efter personal med inriktning e-handel.
Man ryktas också jobba på ett nytt e-handelssamarbete med sajten Fancy.com. Om det blir allvar med de planerna återstår att se, men redan nu kan man tillsammans med Amazon ha hittat ett smidigt sätt att e-handla direkt från plattformen.
– Twitter erbjuder en fantastisk miljö för våra kunder där de kan upptäcka produktrekommendationer från konstnärer, experter, varumärken och vänner. #AmazonCart har utformats för att hjälpa kunderna att lägga till produkter i sin varukorg utan att lämna Twitter för att sedan handla och köpa på Amazon, säger en talesperson för Amazon.
Källa: TechCrunch, Mashable