Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

Zoo.se gör tung digital satsning - VD:n avslöjar vägen till miljarden

Christer Åberg, vd och storägare på Zoo.se
Nils Lund
nils@ehandel.se

Dela artikeln:

Därför är husdjursaktörerna hetare än någonsin.

ANNONS

Husdjursbranschen har fått en utmanare som springer både snabbt och målmedvetet. Musti Group, som hittills dominerat kategorin, är på väg att få en konkurrent. Det handlar om Zoo.se, som har tagit sikte på miljarden - med kapitalstarka ägare i ryggen.

Vi fick en pratstund med storägaren och vd:n, Christer Åberg, som öppenhjärtigt delade med sig av planerna för bolaget. Och varför man investerat tungt i kategorin de senaste åren.

Vi är en investerargrupp som köpte 60 procent under våren 2020, precis när pandemin bröt ut. Bolaget var redan då en välskött familjebusiness med drygt 100 miljoner kronor i omsättning, där e-handeln stod för 25 procent. Då hade man en butik och ett e-handelslager i samma lokal. Sedan dess har vi mer än tredubblat verksamheten och omsätter 400 miljoner, varav e-handeln står för hälften. Vi har tio butiker och ett dedikerat e-handelslager i Brunna, säger Christer Åberg till Ehandel.

Vi är väldigt stolta över vad våra medarbetare lyckats åstadkomma på två år. Det har hänt väldigt mycket och ju mer vi jobbar med det ju större känner vi att potentialen är.

Det har med andra ord gått undan. Ägarna har inte vilat på hanen utan tryckt av en ambitiös tillväxtplan. Närmast på agendan står en rejäl makeover i e-handeln, som hittills varit av det mer gammalmodiga slaget. Det ska inte bara innefatta en ny front för webbutiken, utan en omnikanal som väver samman de fysiska butikerna och webben.

Det är där vi gör den stora satsningen nu. Vi tar ett omtag och satsar på "state of the art", agila system som både är de bästa inom sina områden, men också duktiga på att prata med varandra. Vi bygger parallellt en helt ny systemagenda och investerar betydande belopp för att skapa en ännu bättre upplevelse för kunden.

Det är den enskilt största investeringen vi gör just nu. Vi jobbar även på att attrahera spetskompetens inom alla områden. System i alla ära, men det är människor som gör jobbet.

Varför investerar ni tungt i en digital satsning just nu?

Vi spänner bågen hårt för att bygga något som tål en miljardbusiness. Något som möjliggjordes ytterligare när vi fick in Eequity som investerare. Vi har redan gjort en del, men vi kan göra mycket mer.

"Butiken spelar stor roll"

Den nya digitala strategin tas fram med Grebban och Storm commerce och det är alltså inte bara e-handeln som får kärlek. Butikerna är nämligen direkt avgörande för husdjurskategorin, menar Christer Åberg.

Det finns branscher där butikerna blir till ett showroom. Men vår kund besöker oss för att den behöver hjälp och ställer mycket frågor. Vi försöker bygga en hypermarket med ett bredare sortiment, attraktiva priser och satsar stenhårt på kunnig personal. Butiken spelar en stor roll. Det gjorde den redan när man bara hade en butik och den andan har vi tagit med oss ut i de tio butiker vi har nu.

Man hör från flera håll att det händer mycket i husdjursbranschen just nu. Vad är det rent konkret som sker i dagsläget?

Tittar man ur ett investerar- och bolagsperspektiv görs det mycket affärer inom kategorin just nu. Det är en marknad som ligger lite efter andra branscher och som är ganska okonsoliderad. Den ligger väl heller inte i digital framkant, om man ska vara lite ödmjuk. Därför har den fångat investerarnas intresse. Inte bara mitt, utan även många andras.

Tittar vi på den helt andra änden, nämligen kundperspektivet, är det en kategori med bra tillväxt under många år. Medan dagligvarubranschen kanske växer en till tre procent per år, med undantag för under pandemin, så växer den här husdjurskategorin tvåsiffrigt varje år.

Anledningen ska dels vara ett stort inflöde av nya husdjursägare som är i stort behov av råd och stöd. Vilket gör att jakten på kunnig personal blir ännu viktigare nu. En husdjursaktör behöver nämligen ha flera strängar på sin lyra.

Det handlar om hur du jobbar med interaktionen. Du kan inte bara sälja produkter, utan måste även erbjuda den hjälp och råd kunderna behöver.

Ni går upp mot en dominant aktör i Musti Group. Var finns er plats på marknaden?

Det är ett av skälen till att jag gillade marknaden. Det fanns en väldigt stor aktör, som gjort det bra, och sen var det långt ned till nästa. Det fanns ingen tydlig nummer två i branschen. När Musti Group lämnade sitt börsprospekt nämnde man Zoo som då hade 0,5 procent marknadsandel och omsatte 100 miljoner. När man behöver ta upp en så liten konkurrent, så finns det mycket utrymme att ta i marknaden och ur ett investerarperspektiv är det väldigt intressant.

Det finns Zooplus med ett tydligt onlinefokus, Musti Group har Arken Zoo, och Vetzoo förvisso, men de har ett tydligt butiksfokus. Det finns gott om spelplats för en omniaktör i Norden.

"Ska ske ordnat och lönsamt"

Zoo.se ska alltså bli de som, till en början, lägger tassarna på andelarna bakom den finska bjässen. Var resan tar vägen därefter vet man inte i dagsläget. Allt man vet är att den första hållplatsen är miljarden innan tåget tuffar vidare mot nya mål.

Hur mycket får det kosta att nå miljarden och när ska ni vara där?

Vi har vuxit lönsamt till knappt en halv miljard på två års tid och gjort det lönsamt. Vi har aldrig tappat några pengar och har inte för avsikt att göra det heller. Sen har vi ägare inga ambitioner att plocka ut några pengar ur verksamheten på ett bra tag. Tillväxt är prio ett, men det ska ske på ett ordnat och lönsamt sätt. Och jag skulle bli oerhört besviken om vi inte nått miljarden om två till två och ett halvt år.

Det kommer ske både organiskt och via en del förvärv.

Hur resonerar ni kring börsen?

Det var ett vägval jag satt och funderade över i höstas. Men när vi pratade om det konstaterade vi att bolaget, där det befinner sig just nu, mår bäst av att vara utanför noterad miljö. Vi vill vara ganska mycket större innan det är aktuellt, avslutar Christer Åberg.

Dela artikeln: