Amerikanska modebutiken Zappos började sin bana med att sälja skor på nätet men har på senare år utökat sortimentet med kläder, accessoarer och husgeråd. Med fler än 120 000 produkter från mer än 1 000 olika varumärken lanserades därför den sociala och separata plattformen, Glance, våren 2013.
Men det är inte den enda satsningen på sociala sociala medier som näthandlaren har gjort. Zappos har bland annat lanserat en TweetWall och tjänsten PinPointing, som rekommenderar köp baserat på vad Pinterests användare delar med sig av.
Nu erbjuder man även stylingtips via Instagram. Den som lägger upp en selfie med hashtaggen #nextOOTD kommer nämligen att få hjälp av en livs levande stylist från Zappos. Efter att stylisten skummat genom användarens Instagramflöde kommer han eller hon sedan att få personliga shoppingtips baserat på sin stil.
En social pandemi
Hashtaggen #ootd står för Outfit of the Day och används flitigt på Instagram för att visa upp dagens outfit, eller för att skryta, välj själv det som ligger närmast hjärtat. Och med tanke på att hashtaggen finns på drygt 25 miljoner bilder har det kommit att bli något av en pandemi i det sociala mediet.
Men det är också en potentiell guldgruva för modehandlare och ger dem en fingervisning om vad folk har på sig. Och för Zappos som är kända för sin kundservice och innovativa satsningar på sociala medier, kändes det självklart att utveckla det hela.
– Vi tittade på siffrorna och frågade oss själva som återförsäljare, hur kan vi vara en del av detta. Personal shopping via Instagram skulle kunna vara framtiden för vår verksamhet och kanske slutar det med att vi har ett 50-tal personer som ger personliga shoppingtips via Instagram, säger Will Young, chef för Zappos Labs, den del av Zappos som testar och utvecklar nya intressanta funktioner.
Källa: Fastcodesign
Foto: Flickr/@Katie