ANNONS

Zalandos Q2-smäll: Kraftig tillväxt och dubblat resultat

Kenneth Melchior, direktör för norra Europa på Zalando

"Är mycket nöjda".

ANNONS

En del handelsaktörer har drabbats hårt av coronapandemin. För andra är situationen precis den motsatta. Nu står det klart att Zalando hör till den andra kategorin.

I dag avslöjar e-handelsjätten sina siffror för årets andra kvartal och det är en ljus bild som visas upp. Omsättningen ökade med 27,4 procent till drygt 2 miljarder euro och rörelseresultatet nådde upp i knappt 212 miljoner euro, vilket är mer än en fördubbling jämfört med samma månader 2019.

De senaste månaderna har vi på flera sätt bevisat Zalandos styrka och smidighet, oavsett hur utmanande omvärlden har varit. Vi har kommit ut ur den första vågen av den här pandemin starkare än vi var när vi gick in i den som ett resultat av strategisk klarhet, starka partnerskap och en extraordinär ansträngning av teamet. Många av våra partners har intensifierat sin business på vår plattform under de senaste månaderna och vi har lyckats med att framgångsrikt växa tillsammans, säger David Schröder, CFO på Zalando, i ett pressmeddelande.

Under det gångna kvartalet ska 180 nya varumärken ha anslutit sig till Zalandos plattform. Totalt såldes varor för 2,69 miljarder euro hos e-handlaren under det gångna kvartalet. Antalet besök ökade med 31 procent, antalet aktiva kunder med 20 procent och antalet order med 28,6 procent.

Tar svenska märken utomlands

Enligt Kenneth Melchior, direktör för norra Europa på Zalando, hörde Sverige till de marknader som presterade bra under kvartalet.

Vi är mycket nöjda med det andra kvartalet och de exceptionellt starka resultaten som än en gång bekräftar att vi är på rätt väg med vår vision att bli utgångspunkten för mode. Sverige är en nyckelmarknad för Zalando och vi fortsätter därför att utöka vårt serviceutbud i regionen. Med lanseringen av Connected Retail gör vi det möjligt för svenska offlinebutiker att digitalisera sin affär och ansluta till över våra 34 miljoner aktiva kunder runt om i Europa. Samtidigt breddar vi utbudet av svenskt mode i Europa med de senaste tilläggen av Lindex, Mini Rodini och H&M-gruppens livsstilsvarumärke ARKET, som lanseras i alla våra 17 marknader den 23 augusti, säger han i ett uttalande.

Under resten av året planerar Zalando att göra nya investeringar i sin plattform för att på så sätt bygga för ytterligare tillväxt. För helåret räknar Zalando med en omsättningstillväxt på 15-20 procent och ett resultat på mellan 250 och 300 miljoner euro.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se