När Zalandos senaste kvartalsrapport presenterades berättade företaget bland annat att e-handlaren nu hade knutit till sig 150 varumärken som skulle sälja sina varor på Zalandos modeplattform. Vi har i flera led berättat om Zalandos planer på att transformera bolaget till en modeplattform och kände nu att det var läge att fråga företaget vad planen mer konkret innebär.
- Plattformstrategin är en långsiktig vision som vi jobbar genomgående med och vars utveckling konstant breddar sig. För Zalando handlar det inte om antal varumärken per se, med vår plattform öppnar vi upp för fler aktörer att använda sig av våra tjänster, och vi ser inget minsta eller mesta-antal utan utgår från fall till fall, berättar Sigrid Dalberg-Krajewski, kommunikationschef för Norden på Zalando.
Egna inköp och extern försäljning
Ett av de 150 varumärkena är Adidas, som alltså numera kan sälja sina produkter direkt på Zalandos sida. Det hela påminner om en marknadsplatslösning, men samtidigt ska Zalando också sälja Adidas-produkter. Marknadsplats och e-handel i ett alltså. Även innan dess att Zalando började prata om sin modeplattform sålde förstås företaget Adidas-produkter, men nu ska skillnaden vara att varorna kan säljas till kunden antingen från Zalando eller från Adidas.
- Vi utvecklar en rad tjänster och teknisk infrastruktur vilket innebär att vi kan bredda vårt utbud mot både kund och märken. Ett solklart exempel på detta är att med Adidas har vi nu kopplat vårt onlinesortiment direkt till deras lager, vilket betyder att vi själva inte längre köper in alla Adidas-produkter, utan att försäljningen går via Zalando online men produkterna kommer direkt från Adidas lager.
Men ska allt gå direkt från Adidas till kunden och bara visas upp hos Zalando? Eller ska kunden främst handla från Zalando och bara få sin order från i det här fallet Adidas i den händelse att till exempel storleken är slut hos er?
- I dagsläget är det snarare det andra alternativet som gäller. Zalando har en historia av att kontinuerligt testa olika lösningar och detta är ett utav de initiativ vi tar för att koppla samman offline med online. Vi fortsätter att köpa in varor från exempelvis Adidas, men kombinera det med denna nya lösning.
Vad ska ni ha alla era lager till om varan nu ska gå direkt från varumärkets lager till kunden?
- Att koppla samman det fysiska utbud som finns tillgängligt med vårt sortiment online är någonting vi arbetar med och implementerar nu, exempelvis med Adidas. Detta betyder dock inte att vi kommer att sluta köpa in varor eller avfärda våra interna varumärken.
Större risk för piratkopior?
Ehandel.se fick nyligen ett mail av en kund som hade handlat ett par skor på Zalandos svenska sida. Nu misstänkte kunden att det hon i själva verket hade fått hem var en piratkopia, vilket hon förstås var irriterad över eftersom det hade orsakat henne en hel del extraarbete.
- Jag har kontaktat "tillverkaren", eller i alla fall ägaren till märket, och väntar på svar från dem. Det är dock osäkert om de kommer svara, då Zalando inte är en auktoriserad distributör. Ofta brukar man då bara få svar att de inte kan garantera äkthet när man handlar från icke auktoriserade handlare, förklarar kunden.
En skiss ska visa de olika delarna i Zalandos plattformsstrategi - med till exempel försäljning, logistik och marknadsföring
Att kopior dyker upp på marknadsplatser har bland annat Alibaba haft stora problem med. Men enligt Sigrid Dalberg-Krajewski följer Zalando “stränga kriterier” för inköp att motverka risken att samma sak händer hos dem. De kräver dessutom att samma standard följs av de varumärken som säljer på sajten.
- Vi har ett kontrollsystem som genom flera olika kanaler hjälper oss att snabbt identifiera potentiella felaktigheter. Zalando genomför utöver detta även kvalitetskontroll av returnerade varor, dock händer det ibland att systemet inte lyckats upptäcka att exempelvis någon köper ett certifierat varumärke för att sedan returnera en kopia. Våra kunders säkerhet och tillit är vår första prioritet. Vi vill självklart att våra kunder förknippar Zalando med kvalitet och känner sig trygga när de handlar från oss, förklarar hon.
Sigrid Dalberg-Krajewski beskriver det som att Zalando har gått från att vara en modehandel på nätet till att facilitera en plattform där Zalando.se är stommen men långt ifrån den enda komponenten. E-handelsföretaget har bland annat lanserat ett antal appar som bolagets partnerföretag kan använda för att marknadsföra sig.
"Har annan expertis än Amazon"
Som ett exempel kan Fashion Flow, som just nu testas i Sverige, nämnas. Zalando har även byggt upp en organisation för att hjälpa partnerföretag med annonsering och låter numera externa företag öppna så kallade flagship stores på Zalandos hemsida.
- Att bygga en plattform låter oss växa utan att gå in i nya marknader, bredda våra kategorier, exempelvis till elektronik eller något annat, eller köpa in betydligt fler artiklar. Istället utvecklar vi mer tjänster, produkter och service som kopplar samman människor med mode på nya sätt. Detta gäller både för konsument- och producentsidan, säger Sigrid Dalberg-Krajewski.
Hur stor roll spelar konkurrensen från Amazon?
- Amazon är en stor aktör inom e-handel, och som sådan kastar vi såklart ett öga på vad de gör. Men det vi främst tittar på är feedback från våra kunder. Den direktkontakt vi har med konsumenterna är ett ultimat underlag för hur vi kan förbättra våra tjänster. Vidare är Amazon inte en renodlad modehandlare, vilket vi är. Således sitter vi inne på en helt annan expertis och kunskap för det område vi verkar inom. Att utmana industrin och ständigt utmana de barriärer som finns inom modevärlden är en del av Zalandos DNA, och fristående mot vad andra spelare inom e-handel gör eller inte gör.
Ser ni några risker med att lägga ut så mycket av verksamheten på externa aktörer? Jämför man med till exempel Amazon har de ju sina lager i egen regi.
- Zalando är det första företag som lyckats med att införa detta nya sätt att bedriva e-handel. Vi ser det som framtiden och är medvetna om att detta innebär ett skifte i hur vi driver shopping online.
Enligt Sigrid Dalberg-Krajewski kommer Zalando att berätta mer om sin plattformsstrategi under den kommande veckan.