ANNONS

Zalandos monstervinst – resultatet steg som en raket

Det blev ett rejält vinstlyft för Zalando i Q2
Zalando/Press

Större varukorgar i utcheckningen.

ANNONS

E-handelsplattformen Zalando är här med en ny rapport, och den här gången är det årets andra kvartal som avhandlas.

Så hur gick det då? Jo, bruttoförsäljningen, mätt enligt måttet GMV eller Gross Merchandise Value, sjönk från motsvarande 44 miljarder kronor till 43,3 miljarder kronor. Samtidigt ökade det justerade EBIT-resultatet med hela 87 procent till knappt motsvarande 1,7 miljarder kronor.

Nya varumärkessamarbeten inom sport och skönhet har stärkt Zalandos varumärkesportfölj och väckt kundernas köpsug under kvartalet, skriver bolaget i rapporten.

Nytt AI-verktyg

Lönsamheten lyftes av att kunderna i genomsnitt la mer i kundkorgarna än under motsvarande kvartal i fjol. Man nämner även ett nytt AI-verktyg som en framgångsfaktor.

Ett nytt verktyg för artificiell intelligens som lanserades förra månaden gör det möjligt för kunder i Tyskland, Österrike och Schweiz att få storleksrekommendationer för utvalda plagg, baserat på deras unika kroppsmått. Genom att ta två bilder på sig själva med sina telefoner i åtsittande kläder kan Zalando förutsäga kundens kroppsmått för att hjälpa dem att hitta rätt storlek, framgår det.

Samtidigt är Zalando inte fullt så optimistisk längre om framtiden. Helårsprognosen dras ner något. Nu räknar man med en justerad EBIT på motsvarande mellan 3,5 miljarder kronor och 4 miljarder kronor. Tidigare prognosen låg på motsvarande mellan 3,2 och 4,1 miljarder kronor.

David Gustavsson
david@ehandel.se