ANNONS

Zalandos hÄllbarhetsmiss: "Skapar lÀrdomar"

Nya strategin kom inte pÄ plats i tid.

ANNONS

Zalando har den senaste tiden varit i ropet för sitt hÄllbarhetsengagemang med allt frÄn Ätervinningsbara förpackningar till klimatkompensationer.

Men trots det passar man under den pÄgÄende rearusningen pÄ att lansera kampanjer för olika produktkategorier under olika dagar. I gÄr, mÄndag, var det skor som gÀllde. I dag, nÀsta kategori. Det innebÀr att kunder kan lockas till flera smÄköp i stÀllet för ett större, nÄgot som Àr knepigt ur ett hÄllbarhetsperspektiv.

Anledningen? Den stora hÄllbarhetsstrategin kom pÄ plats kort innan Cyber Week, menar Zalando.

Eftersom vi just lanserade hÄllbarhetsstrategin ett par veckor före Cyber Week kommer vi att anvÀnda Ärets event för att skapa lÀrdomar och samla idéer, för hur vi framöver ska hantera bÄde Cyber Week och andra konsumentkampanjer mot bakgrund av vÄra hÄllbarhetsÄtaganden, sÀger Nathalie FÀltlöv, presskontakt pÄ Zalando, till Ehandel och fortsÀtter:

Men de första hÄllbarhetsinitiativen finns redan pÄ plats för Cyber Week, sÄsom klimatkompensering för leveranser och returer och möjligheten att returnera produkter frÄn flera bestÀllningar i ett och samma paket. NÄgot som ocksÄ ökar bekvÀmligheten för vÄra kunder. Görs flera bestÀllningar inom 24 timmar sÄ buntas Àven dessa ihop till ett paket.

Zalando pÄpekar ocksÄ att man har flera olika verktyg pÄ plats för de som ÀndÄ vill handla sÄ hÄllbart som möjligt.

Vi har flera olika tekniska verktyg, som gör att vÄra kunder kan göra mer medvetna val nÀr de shoppar hos oss. De har till exempel möjlighet att samla föremÄl som de verkligen vill ha pÄ sin önskelista innan Cyber Week startar. Under sjÀlva Cyberdagarna kan de sedan helt enkelt genomföra transaktionen. Detta gör att kunder medvetet kan bestÀmma sig för en produkt i förvÀg och dÀrmed göra smarta och lÄngsiktiga val, vilket minskar det spontana, rent prisdrivna och kortsiktiga kundbeteendet.

Nils Lund
nils@ehandel.se