ANNONS

Zalando vinner pris för E-handel över gränserna

Zalando vinner pris för E-handel över gränserna

Tyska Zalando har tagit Europa med storm på bara två år och på kort tid har man etablerat sig på flera håll i Europa. Nu har man även lyckats vinna pris för bästa gränsöverskridande onlineshop, under Global E-commerce Summit i Barcelona.

ANNONS

Andra nominerade i kategorin var modejättar som H&M, ASOS och Amazon. I juryns motivering står det bland annat att läsa:

”trots att Zalando är ett tyskt företag, får de sina konsumenter att känna att de handlar från ett lokalt varumärke oavsett var de är bosatta”.

Nätbutiken Zalando startade 2008 i Berlin, Tyskland. Fokus låg i början på skor men utbudet utökades snabbt även till kläder och accessoarer. Under 2009 expanderade företaget till Österrike och 2010 öppnade de i Nederländerna och Frankrike. Tidigare i vår gav man sig även in på den Nordiska marknaden.

En av nycklarna till framgången bör vara deras stora utbud. Med över 1 300 varumärken och 100 000 olika produkter finns allt från välkända varumärken till egna kollektioner.

– Vi är förtjusta över att ha vunnit the ”Best Cross-Border Webshop” i European E-commerce Awards. Efter att ha mottagit väldigt mycket positiv respons från konsumenter i hela Europa är vi stolta över att ha blivit hedrade av några av de bästa inom den internationella E-handels industrin, säger Robert Gentz, företagets grundare och VD.


Nya investeringar

Svenska investmentbolaget Kinnevik som äger 25 procent av Zalando har i år har gjort stora investeringar i e-handeln. En sammanlagd summa på 3.9 miljarder kronor, varav en stor summa ska ha gått till tyska Rocket Internet som äger Zalando. Och det verkar bli ännu mer framöver.

– Vi kommer att göra ordentliga investeringar även nästa år, men mindre än i år och med tonvikt på företag som blivit stora, säger VD Mia Brunell Livfors och nämner bland annat Zalando som exempel.

Zalando ökade i fjol sin omsättning med 230 procent till 4,3 miljarder kronor. Men när Zalando kommer att gå med vinst vill man inte spekulera i.

– Vi gör inga sådana prognoser, och det är en balansgång. om företaget går in på nya marknader blir det nya förluster. Men Zalando utvecklas enligt våra höga ambitioner.

Ni finner Zalandos svenska webbutik här, där ni själva kan avgöra hur bra de är på att gå in på nya marknader.

 

Källor: Press, Dagens Handel

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap