Zalando och Adidas har startat ett samarbete gällande företagens e-handelslogistik i Frankrike. Satsningen är ett pilottest som i korthet går ut på att Zalando levererar Adidas varor - trots att de inte handlats hos Zalando utan på Adidas franska sajt. Inledningsvis går den nya servicen bara att ta del av om man bor i Paris, men tanken är att Zalando på sikt ska utöka sitt leveransprojekt med både fler bolag och fler geografiska områden.
Packas i neutrala boxar
De aktuella Adidas-varorna körs ut från Zalandos lager i franska Moissy-Cramayel, men packas inte i kartonger med Zalandos logotyp, utan i en mer neutral variant. Den tyska e-handelsjätten sticker inte under stol med att pilottestet är tänkt att resultera i att fler varumärken ska börja sälja på Zalandos plattform och förhoppningsvis även använda sig av e-handlarens logistiktjänster, som går under namnet Zalando Fulfilment Solutions, ZFS.
Testet är ett viktigt steg i vår plattformsstrategi. Vi är väldigt glada att vi än en gång slår ihop våra styrkor med vår långvariga partner Adidas för att testa ett spännande tillvägagångssätt där vi kan skapa synergier som kommer våra kunder till nytta. Både Adidaskunderna och våra egna kunder drar fördelar av att vi slår ihop beställningar, eftersom detta låter oss utöka Zalandos områden för leveranser samma dag, säger Jan Bartels, Senior Vice President Customer Fulfillment på Zalando.
"Vi vet att snabbhet vinner"
Adidas och Zalando, som alltså har ett samarbete sedan tidigare, lovar att Zalandos leveranser ska ge mottagaren tillgång till sin vara samma, eller i vissa fall nästa, dag. De menar att dagens e-handelskunder ställer krav på allt snabbare leveranser, och för att det ska vara genomförbart krävs det att företag fördelar sina varulager på flera olika platser.
Som ett sportföretag vet vi att snabbhet vinner. Idag lever vår målgrupp i en konstant föränderlig värld, som formar deras beteenden och förväntningar. Det är här pilotprojektet kommer in, där Adidas-kunder i den strategiskt viktiga staden Paris drar nytta av snabbare leverans, säger Alexandra Morton, som ansvarar för Supply Chain på Adidas i Europa, i en kommentar.
ZFS finns tillgängligt på 14 av Zalandos marknader. Hittills har över hundra varumärken anslutit sig, genom att de hyr in sig i något av Zalandos lager. Det finns alltså stor potential för e-handlaren att bjuda in fler aktörer till den nya leveranstjänsten.