Modesajten Zalando, som delvis ägs av svenska investmentbolaget Kinnevik, redovisar en försäljningsökning med 35 procent för årets första kvartal. Intäkterna uppgår till 501 miljoner euro jämfört med 372 miljoner euro samma period föregående år.
Det var bättre än väntat och Rubin Ritter, styrelseledamot i Zalando, konstaterar att man är på rätt väg. Samtidigt spås en fortsatt rörelseförlust i bolaget, om än lägre än under 2013.
– Förbättringen under det första kvartalet understryker vår plan att ta ett viktigt steg mot, men inte fullt nå, positiv rörelsemarginal på koncernnivå 2014, säger Rubin Ritter, styrelseledamot i Zalando.
Besök och kunder ökar
Enligt bolagets kvartalsredogörelse var förbättringen under första kvartalet främst driven av ökad produktivitet inom logistik samt bättre marknadsföringseffektivitet, och en bra start på vår och sommarsäsong. Samtidigt konstaterar man att allt fler besökare kommer från mobila enheter.
Under årets första kvartal ökade antalet besök totalt sett till 332 miljoner, jämfört med 275 miljoner 2013. Mer än 38 procent av dessa ska komma från mobiler och surfplattor. Aktiva kunder ökade till 13,5 miljoner under kvartalet, att jämföra med 10,3 miljoner 2013.
Källa: Press