Zalando är en av Europas största modebutiker på nätet men företaget håller på att skifta fokus från att vara en traditionell e-handlare, till en modeplattform. Bland annat genom något som kan liknas en marknadsplats där andra märken kan sälja sina varor.
Det finns även omfattande planer på att koppla ihop Zalandos lagersaldo med utomstående varumärken så att kunden ska kunna få sin leverans så snabbt och smidigt som möjligt.
– Det vi vill göra är att koppla ihop modevärlden. Vi ska vara den digitala platsen för märken som vill skapa business, vi vill vara deras digitala strategi. En plats där kunderna ska kunna ta del av det senaste inom mode, berättade Robert Gentz i en intervju med Ehandel.se.
Nu har den tyska modejätten tagit ytterligare ett steg på vägen mot att bli en modeplattform genom att lansera en ny tjänst vid namn Fulfillment by Zalando. En tjänst som rimmar ganska bra med Zalandos planer på en marknadsplats.
Ta del av Zalandos infrastruktur
Informationen om den nya tjänsten är än så länge knapphändig men verkar till viss del kunna jämföras med Fulfillment by Amazon, en tjänst som innebär att e-handelsjätten lagerför och skickar ut säljarnas varor.
Zalandos version är dock inte helt oväntat inriktad på mode och återförsäljare som använder sig av tjänsten kommer att kunna kan ta del av Zalandos logistik och infrastruktur. Det ska också vara ett kostnadseffektivt sätt att samordna beställningar då kunder som köper produkter från flera olika varumärken kan få allt i en och samma försändelse.
Än så länge rör det sig om ett pilottest där Zalandos egna mobil-app MOVMNT, som samlar produkter från olika återförsäljare, deltar tillsammans med ett annat av Zalandos varumärken, zLabels. Ett modemärke som säljer sina produkter uteslutande online via Zalando och ett antal utvalda e-handlare.