Under 2017 köpte Zalando den tyska basketbutiken Kickz som skulle stärka modejättens utbud inom sportsegmentet. Men nu meddelar bolaget att de känner sig färdiga med varumärket som idag består av en e-handel och elva fysiska butiker.
LÄS ÄVEN: Zalando tänker inte sakta in – vill växa med 25 procent i år
Kickz förvärvas av tyska Play Hard som styrs av Jacob Fatih och Philipp Buchholtz, och är dotterbolag till Crealize som utvecklar affärsmodeller. Uppköpet förväntas vara avslutat under det första kvartalet 2020.
Under de senaste två åren har Zalando breddat sitt sportsortiment så pass mycket att sortimenten till stor del överlappar varandra, skriver Zalando i ett pressmeddelande.
LÄS ÄVEN: Ehandel.se på rundvandring hos Zalando
I början av 2019 uppdaterade modeföretaget sin plattformsstrategi och det nya huvudfokuset har sedan dess varit att bli "utgångspunkten för mode i Europa".
Zalando strävar efter att ha en närmare relation till sina kunder genom att skräddarsy sitt erbjudande och investera i områden som tillför mest värde.
Ur detta perspektiv har Zalando granskat Kickz verksamhet under de senaste månaderna och kommit fram till att den inte bidrar till företagets uppdaterade strategi.
LÄS ÄVEN: Ehandel träffar Zalando-chefen: ”Vi vill ersätta sociala medier”
Förvärvet kommer inte påverka Kickz anställda och verksamheten kommer att fortsätta drivas utan förändringar.