2020 blev ett riktigt succéår för Zalando, som i dag avslöjar sina siffror för helåret.
Under året kom e-handelsjätten upp i en omsättning på strax under 8 miljarder euro, det vill säga 80 miljarder kronor. Det motsvarade en tillväxt på 23,1 procent jämfört med året före.
Ännu bättre gick det om man tittar på företagets GMV - Gross Merchandise Volume - som också räknar in Zalandos samarbeten med andra företag. Den posten växte med 30,4 procent under 2020 och nådde då upp i totalt 10,7 miljarder euro. Samtidigt summerade e-handlaren ett rörelseresultat på 420,8 miljoner euro, något man kopplar till en lägre andel returer det senaste året.
Efter en stark inledning på 2021, med en ökning som ser ut att landa på 50 procent för det första kvartalet, förväntar sig Zalandos ledning en stark tillväxt även det här året. Målet är att nå en omsättning på mellan 13,6 och 14,1 miljarder euro, vilket skulle kräva en tillväxt på 27-32 procent.
E-handlaren planerar att investera uppemot 400 miljoner euro i sin infrastruktur under 2021. Planen är också att bygga ut verksamheten till fler marknader. Under 2021 kommer Kroatien, Estland, Lettland, Litauen, Slovakien och Slovenien att få landsspecifika sajter, under 2022 väntar Ungern och Rumänien.