ANNONS

Zalando rapporterar “enastående utveckling” - växte med 40 procent

David Schröder, CFO
Foto: Zalando

Öppnade upp i sex nya länder.

ANNONS

Modejätten Zalando meddelar idag att man nådde en omsättningstillväxt på 40 procent under det andra kvartalet. Totalt landade försäljningen (GMV) på nära 3,8 miljarder euro, det vill säga ungefär 38 miljarder kronor.

Detta skedde med lönsamhet enligt bolaget som rapporterar ett justerat rörelseresultat (EBIT) på 184,1 miljoner euro, runt 1,9 miljarder kronor.

Ännu viktigare än vår enastående ekonomiska utveckling under det andra kvartalet, understryker det ökande engagemanget från våra kunder och varumärken Zalandos plattforms långsiktiga relevans, och är ett starkt bevis på vår framgångsrika strategi. För att serva konsumenter och partners ännu bättre i framtiden är vi särskilt glada över det strategiska partnerskapet med Sephora för att ytterligare stärka vårt skönhetserbjudande samt expansionen av Zalando-plattformen till sex nya länder, säger finanschefen David Schröder i samband med Q2-siffrorna.

Zalando ska alltså ta in Sephoras produkter på plattformen under det fjärde kvartalet i år, med start i Tyskland. Modejätten har även expandera sin e-handelsplattform till Litauen, Slovakien, Slovenien, Kroatien, Estland och Lettland under det andra kvartalet.

E-handlaren räknar nu med en tillväxt på 31-36 procent för helåret 2021.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se