Zalando kliver in i tre nya länder; Kroatien, Estland och Lettland. Detta cirka en månad efter att plattformen öppnades upp för Litauen, Slovakien och Slovenien. Marknader som tills nyligen inte haft tillgång till flera av de varumärken som erbjuds på modeplattformen, skriver företaget i ett pressmeddelande.
LÄS ÄVEN: Zalando byter ut rubbet – här är nya förpackningarna
Vi är glada över att kunna öppna upp vårt Zalando-universum för konsumenter i Kroatien, Estland och Lettland också. Zalandos expansion till de sex nya marknaderna i år är en viktig milstolpe som tar oss närmare vårt mål om att bli "utgångspunkten för mode i Europa", säger Sarah Guerrier, tf. chef för Central- och Östeuropa på Zalando, i ett pressmeddelande.
I samma veva lanseras även varumärken som ingår i Zalandos Partner Program, och möjligheten att gå med i programmet öppnas upp för handlare i alla sex länder.
För de befintliga varumärkespartnerna innebär expansionen tillgång till över 17,5 miljoner nya kunder som de kan bygga starka relationer med. Lokala varumärken på de nya marknaderna kan nu också ansöka om att gå med i "Zalando Partner Program" och sälja sina produkter till hela Europa via vår plattform. På så sätt bidrar Zalando till den lokala industrins tillväxt och dess internationalisering.
Företaget kommer redan från start att erbjuda gratis leveranser och returer, samt möjligheten att betala sin order efter mottagandet av beställningen. Man har även laddat upp med kundsupport som talar de lokala språken.
Under de kommande veckorna kommer företaget att starta upp sina marknadsföringsinitiativ i de nya länderna med bland annat lokala influencers. Framåt kommer man att fortsätta expandera till nya marknader och under nästa år ska man ta sig an Ungern och Rumänien.