ANNONS

Zalando om de nordiska planerna - "har absolut inte nått toppen"

Fabio Baum, Nordenchef på Zalando

"Norden är enormt värdefullt för oss".

ANNONS

Hur går det för Zalando, undrar du? Jo, det har vi försökt ta reda på.

Modejätten – som förra veckan presenterade en hyfsat stabil resultatrapport – har en stark förkärlek till den nordiska marknaden. Zalando tror att både de nordiska konsumenterna och varumärkena kan elda på tillväxten ytterligare.

Förra veckan rapporterade företaget en intäkt på 10,1 miljarder euro under 2023. Det var en liten nedgång jämfört med tidigare års nivåer, men också Zalandos tredje år i rad med nästan stillastående intäkter.

Under 2021 och 2022 landade deras intäkter på 10,354 respektive 10,344 miljarder euro.

Dock bjöd förra året på en ljusglimt i form av ett ökat rörelseresultat (EBIT). Från 185 miljoner euro under 2022 växte detta till 350 miljoner under 2023. Och enligt jätten kommer de fortsätta att växa lönsamt och stabilt de kommande åren.

Vi fick en pratstund med Fabio Baum, Nordenchef hos Zalando. Han har arbetat för Zalando i fyra år, men fick ansvar för Norden, Belgien, Nederländerna och Luxemburg först förra året.

Först kommenterar han 2023-talen, som han själv anser målar en bild av den resa Zalando ska ta de kommande åren.

Vi nästan dubblade ebit-resultatet från 2022, vilket är ett tydligt tecken på att vi lyckas leverera den tillväxt vi önskar i en svår och dämpad marknad för mode och livsstil. Det viktiga är att vi fortsätter att växa även i år, säger Fabio Baum.

"Stakat ut en tydlig riktning"

Zalando strävar efter en måttlig men stadig tillväxt, på mellan 0 till 5 procent under 2023. Samtidigt ska den operationella vinsten förbättras. Tillväxttakten kommer att öka år för år.

Fram till 2028 planerar vi att säkra en sammanlagd årlig tillväxthastighet på mellan 5 till 10 procent i omsättning och GMV. Det innebär att våra förväntningar på tillväxt kommer att accelerera de kommande åren, säger Baum och fortsätter:

Vi har stakat ut en tydlig riktning för vägen framåt, och nästa naturliga steg i evolutionen är att vi ser oss själva som ett ekosystem för mode och livsstil - även bortom detaljhandelsdelen. Vi ska fungera som ett stödsystem för våra B2B-partners och öppna upp nya möjligheter för varumärken och partners över hela Europa.

Era intäkter har nära på stått stilla de senaste tre åren. Har ni nått ett tak? Är det därför ni ökar satsningen på B2B?

Vi har absolut inte nått toppen. Vi förväntar oss fortfarande tillväxt både inom B2C och B2B. Marknaden kommer fortfarande att erbjuda möjligheter, och det viktiga att ha med sig är att våra investeringar, som vi har gjort de senaste åren, nu är redo att kunna omvandlas. Starka finansiella resultat möjliggör detta. Tillväxtmöjligheterna är där, och det gäller också de långsiktiga möjligheterna, försäkrar Baum.

Han berättar att Zalando samtidigt är ödmjuka och tar hänsyn till osäkerheten på marknaden.

Vi erkänner att det fortfarande är utmanande tider, och måste därför agera försiktigt. Den ekonomiska situationen är fortfarande svår i flera länder, även i Norden, där vi är beroende av att konsumenterna blir mer självsäkra och återfår köpkraften.

"Norden är en nyckelkomponent"

Fabio Baum spara inte på komplimanger för den nordiska marknaden, konsumenterna - och "vår" smak när det gäller mode.

Han nämner bland annat det norska klädmärket Holzweiler, både för deras framgångsrika design, men också deras stadigt ökande försäljning via plattformen - i hela Europa.

Det är dock flera år sedan Zalando offentliggjorde exakt hur mycket pengar de tjänar på den nordiska marknaden. Under 2021 passerade företaget en miljard euro i GMV över länderna i Norden, men sedan dess har det varit tyst.

Så hur går det egentligen för den orangea modejätten, här uppe i norr?

Norden är en mycket viktig marknad för Zalando. Vi har varit aktiva på den nordiska marknaden under 13 av våra totalt 16 år, så Norden är en del av vår historia. Norden är en nyckelkomponent i vår verksamhet, och det finns en dubbel relevans på marknaden. För det första har vi en lojal och aktiv kundbas i Norden. För det andra kommer många viktiga varumärken just härifrån, säger Fabio Baum.

Och hur mycket omsätter ni i Norden?

Vi kommenterar inte storleken på våra olika marknader, svarar Baum snabbt.

Inte heller denna gång delar Zalando med sig av den informationen. Men han tillägger följande:

Vi känner oss trygga med att vi fortsätter att se framtida tillväxt både i Norge, Sverige och övriga länder i Norden.

AI i fokus

Också Zalandos olika tekniklösningar lyftes fram. Ehandel har tidigare rapporterat om deras lösning Size & Fit, som är Zalandos försök att minska onödiga returer.

Baum berättar att de hittills har minskat storleksrelaterade returer med 10 procent, tack vare lösningen som ska göra det enklare för kunderna att hitta rätt storlek online. Detta jämfört med sålda varor där det inte erbjuds storleksrådgivning.

Vi är ju faktiskt ett teknikföretag i grunden, och lär oss ständigt mer om hur vi kan implementera generativ AI för att göra förbättringar både internt och externt genom att lösa kundrelaterade problem.

Nyligen lanserade Zalando sin Fashion Assistant, en liknande lösning som Lyko också har lanserat i efterhand.

Den AI-drivna assistenten ska göra det enklare för kunderna att hitta vad de behöver, utan att behöva gräva ner sig i kategorier och filter i onlinebutikens sökmotorer för att uppnå detta.

Här kan man bygga kontext på ett sätt som inte är möjligt via kategorier och olika filter på webbplatsen, utan snarare genom en vanlig konversation med assistenten. Den har hittills lanserats för en utvald grupp av kunder i Tyskland, Irland, Storbritannien och Österrike. Detta är ett unikt sätt att anpassa kundresan, och det finns såklart många fler möjligheter, säger Baum.

Är detta en av lösningarna ni vill dela med tredje parter, inom ert B2B-ekosystem?

Det kan vi inte säga något om, men inom B2B är det vår logistikinfrastruktur som utgör hörnstenen i det som ska delas med externa partners. Men vi kommer också så småningom att öppna upp för att dela teknologiska lösningar, som till stor del utnyttjar teknik och artificiell intelligens, med våra partners och varumärken.

Hur stor del Zeos, som är namnet på Zalandos B2B-verksamhet, kommer att utgöra av intäkterna i framtiden kan inte Baum dela med sig av.

Men det är ett mycket tydligt område där vi förväntar oss tillväxt, säger han.

"Norden är enormt värdefullt"

Fabio Baum berättar att Zalando förväntar sig tillväxt både inom B2C och B2B i Norden.

Norden är enormt värdefullt för oss, med en lojal och aktiv kundbas och inte minst alla varumärken från regionen som är så relevanta för europeiska konsumenter. Holzweiler är ett bra exempel på ett varumärke som går mycket bra hos Zalando, i många länder. Vi är på väg mot stark tillväxt och våra grundpelare (B2C- och B2B-tillväxtfaktorerna, red. anm.) är mycket relevanta i Norden, säger han.

Artikeln publicerades först på Netthandel.no.

Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no