Under helgen har uppgifter i tysk press gjort gällande att Zalando funderar på att öppna fysiska varuhus i städer som Berlin, Paris och London, en nyhet som snabbt plockades upp av internationell media. Anledningen till uppståndelsen var att en av Zalandocheferna, Rubin Ritter, i en intervju hade spekulerat i att det skulle kunna vara intressant för Zalandos fans i storstäderna att “även uppleva varumärket offline”.
"Vår expertis ligger i den digitala världen"
Men den som hade fått upp hoppet om en snabb butiksexpansion till även andra städer och länder, gör nog klokt i att dämpa sina förväntningar något. Enligt Zalandos nordiska kommunikationschef, Sigrid Dalberg-Krajewski, finns det nämligen inga konkreta planer på några butiker i dagsläget.
- Vår primära expertis ligger i den digitala världen och det är här vi kommer att fortsätta fokusera i framtiden - vi planerar inte att investera i en brick & mortar-strategi, säger hon.
Hon medger dock att det ingår i Zalandos mål att “koppla samman alla punkter i modeindustrin”.
- Att sammanföra offline och online är del av denna vision. Genom våra första Integrated Commerce-piloter, kan Zalandos kunder redan få tillgång till lokala affärers sortiment, genom att shoppa via Zalando och få det levererat direkt från butiken eller ett lager.
Investerar i pilotprojekt
Några övriga kommentarer om eventuella butikssatsningar vill Sigrid Dalberg-Krajewski inte ge i dagsläget.
- Vi fortsätter att investera i olika piloter som förbättrar kundupplevelsen och att öppna fysiska butiker ligger inte inom ramen för närliggande investeringar, utan är någonting som vi får titta närmare på senare, precis som Rubin sa i intervjun.