Zalando rapporterar en försäljningstillväxt på 31,5 procent första halvåret 2015. Nu räknar man med en tillväxt på 28-31 procent för helåret, ifrån tidigare prognos på 20-25 procent.
Totalt omsatte Zalando 1,38 miljarder euro under sexmånaders-perioden som främst ska drivits på av aktiva befintliga kunder.
På Zalandos mest etablerade marknader, Tyskland, Österrike och Schweiz, ökade näthandlaren med 27,6 procent. I resten av Europa ska man växt med hela 37,8 procent.
- De svenska kunderna är mycket moderna och har helt anammat att handla mode på nätet under de senaste åren. Vi försöker vara nära den lokala modescenen och en av höjdpunkterna i år är att vi deltar i Stockholm Fashion Week 24-26 augusti. Ändå ser vi många möjligheter för att utvidga vårt erbjudande eftersom Sverige är av stor betydelse för Zalando, säger Delphine Mousseau, Country Manager Sweden.
16 miljoner kunder
Zalando är tydliga med att de nu är lönsamma och man ska ha en justerad rörelsemarginal på 4,3 procent hittills i år med en rörelsevinst på 59 miljoner euro. På hemmamarknaderna ska marginalen ligga på 6,2 procent och för resten av Europa ska man gått plus minus noll. Nu säger man sig fortsätta med att investera i kundupplevelsen.
- Vi investerar kraftigt i att inspirera våra kunder och att göra dem nöjda genom att lansera nya tjänster, de senaste som skall vara en live kundtjänst-chatt och förbättring av den genomsnittliga leveranstiden, säger Delphine Mousseau.
För andra kvartalet ska man uppnått en omsättning på 733 miljoner euro vilket är i linje med de tidigare preliminära siffrorna. En omsättning som motsvarar en tillväxt på 34 procent för andra kvartalet.
Antal aktiva kunder ska nu vara 16,4 miljoner, en miljon mer än första kvartalet, och Zalando anställer idag runt 9000 personer. Under andra kvartalet registrerade nätbutiken 412 miljoner besök, 57 procent av dessa var via mobila enheter.