ANNONS

Zalando nysatsar - siktar på 10 miljarder euro om fem år

Zalando nysatsar - siktar på 10 miljarder euro om fem år
Zalandos tre VD:ar frågas ut på scenen i Berlin

Zalando ser ljust på framtiden och bjöd in pressen i Europa till huvudkontoret i Berlin för att berätta om alla planer. Ehandel.se var självklart på plats.

ANNONS

Det var ett massivt pressuppbåd som tog chansen att besöka Zalando på hemmaplan i Berlin. Omkring 55 journalister från bland annat Storbritannien, Polen, Italien, Spanien, Schweiz, Sverige och givetvis hemmamarknaden Tyskland hade tagit sig till den tyska huvudstaden för att få senaste nytt om den europeiska modejätten som verkar gå snabbare och snabbare för varje år.

Dagen inleddes med ett besök på Mollstrasse 1 där en av Zalandos omtalade tech hubs ligger. Efter en rundtur i huset tog en av Zalandos tre VD:ar, Rubin Ritter, ton och redogjorde för Zalandos ekonomiska läge. Som de flesta redan förstått går det bra. Zalando har nu 18 miljoner kunder och 10 000 anställda, och omsatte 2015 tre miljarder euro.

Med tanke på att den summan fortfarande bara motsvarar någon enstaka procent av modemarknaden i Europa ser Zalando stora möjligheter till fortsatt tillväxt. Planen är att nå en omsättning på tio miljarder euro om 5-6 år.

Rubin Ritter inledde dagen med en rapport om Zalandos ekonomiska läge

- Vi har vuxit upp som företag, men det är inte allt. Jag tror att dagens budskap är att vi inte är klara på långa vägar. Det är mycket på gång. Vi vill fortsätta att vara super-entreprenöriska, och vi vill fortsätta att fokusera på tillväxt, säger Rubin Ritter.

Nylanserar företaget som modeplattform

Efter en kortare inledning på egen hand fick Rubin Ritter sällskap av sina chefskollegor Robert Gentz och David Schneider på det provisoriska podiet i företagets skybar på nionde våningen. De tre förklarade bland annat företagets strategi med byte från traditionell e-handlare till "fashion platform", som är det företaget nu ska bli. Modellen påminner om en marknadsplats och tanken är Zalando ska få en viss andel när utomstående märken säljer direkt via företagets modeplattform.

- Det vi vill göra är att koppla ihop modevärlden. Vi ska vara den digitala platsen för märken som vill skapa business, vi vill vara deras digitala strategi. En plats där kunderna ska kunna ta del av det senaste inom mode, säger Robert Gentz.

David Schneider utvecklar:

- Alla märken jobbar just nu med sin digitala strategi. Vi vill vara i centrum av det och vi vill hjälpa dem att nå ut till sin kundgrupp, säger han och jämför Zalando med en stad där andra företag ska få möjlighet att bygga sina flagship stores.

- En viktig del är också att lagren ska kopplas ihop, så att vi inte längre pratar om vårt lager och det märkets lager. Sen blir nästa spännande steg att också koppla ihop detta med offlinevärlden. Att kunden kan gå in i en butiks lager, kolla vad som finns och sen få varan levererad.

Katy Campbell visar runt pressen på Zalandos tech hub i Berlin

Zalandotrion får frågan om vad märkena ska tjäna på det här upplägget.

- Ingen handlar från bara ett märke. Jag tror att märkena vet det. De måste vara där kunderna är, där de får inspiration. Så det handlar om att skapa mervärde istället för att konkurrera, säger David Schneider.

Uppdatering om 30-minutersleverans

Robert Gentz, Rubin Ritter och David Schneider fick också ett antal grillande frågor från publiken som bland annat undrade över öppnandet av nya outlets och logistikanläggningar, något som kan vara på gång även om inga konkreta planer avslöjades.

- De senaste åren har vi skickat det mesta från Tyskland. Det har alltid varit en fördel för oss eftersom Tyskland ligger nära många platser. Nu har vi öppnat ett lager i Italien och vi måste invänta respons på hur det fungerar innan vi bestämmer var nästa läge i så fall blir. Det finns flera möjliga platser i till exempel Frankrike, UK eller Spanien, säger Rubin Ritter.

Flera passade också på att fråga hur Zalando tänker utveckla sitt koncept med snabba leveranser och smidiga returer. I ett antal tyska städer, samt på ett fåtal andra platser i Europa, testas just nu olika projekt av samma dag-leveranser och upphämtningar av kundernas returer, som förmodligen kan bli verklighet på fler platser längre fram. Robert Gentz har tidigare sagt att han ser en framtid där varor kan levereras på 30 minuter och nu ville förstås reportrarna på plats få en uppdatering på hur det går på den fronten.

Delphine Mousseau är Zalandos vice president för Markets 

- Vi har redan en offlinebutik som ligger på Alexanderplatz, och igår levererade vi faktiskt på 30 minuter till Davids fru för han hade glömt att köpa en födelsedagspresent till henne. Så tack vare det vet vi att det funkar. Det är fortfarande i ett tidigt skede men här i Berlin har vi ett samarbete med Leafery för snabba leveranser, så under året kommer ni nog att få se fler exempel på snabba leveranser, säger Robert Gentz.

"Hela modevärlden ska vara sammankopplad med oss"

Det kom även frågor på hur Zalando ser på konkurrensen från Asien, som underförstått är varifrån Zalando har fått idén om att nylansera sig själv som en modeplattform.

- Marknaden är så stor att vi inte direkt oroas av konkurrens, säger David Schneider.

Dagen fortsatte med att alla journalister fick hoppa på en buss som skulle ta oss från Mollstrasse till Tamara Danz-Strasse där Zalando har sitt huvudkontor. Gruppintervjuer och enskilda intervjuer tog vid och Zalando passade också på att visa upp nya innovationer - som till exempel det så kallade Fashion Zalon som just nu testas på de tysktalande marknaderna, det vill säga Tyskland, Österrike och Schweiz.

På eftermiddagen möttes Zalandos experter och journalisterna öga mot öga 

Tjänsten går i korthet ut på att ge kunderna hjälp med stiltips. Kunden kan till exempel ange att de har ett visst par skor och vill ha en klänning som ska passa till, varpå Zalandos stylister kommer med förslag. Det hela är inte helt olikt tjänsten som Outfittery erbjuder. Och Zalando utlovar fler appar och andra nyheter framöver.

- Om fem år tänker vi oss att hela modevärlden, både online och offline, ska vara sammankopplad med oss. Så kunderna kommer att få tillgång till ett sortiment med miljoner artiklar. Sedan kommer det att finnas olika sätt att få tillgång till detta sortiment, säger Robert Gentz.

Bildgalleri: Titta in hos Zalando i Berlin

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se