Efter flera starka kvartal kunde Zalando häromveckan toppa sina rapporter med ett resultat för Q3. Då stod det klart att bolagets ökning i tillväxt hade bromsat in något, även om omsättningen fortfarande var starkare än förra året. Den totala omsättningen för det tredje kvartalet kom upp i nästan 835 miljoner euro.
Med Black Friday runt hörnet förbereder sig nu Zalando för vad som väntas bli årets bästa shoppingperiod för företaget. Enligt företaget, som säger sig vara en av de e-handlare som tog Black Friday till Sverige 2013, passar många på att investera i varma ytterkläder och julklappar just under Black Friday.
- Historiskt sett har det fjärde kvartalet varit vårt starkaste under året. Det beror på att Q4, precis som Q2, infaller under ett säsongsskifte som gör att vi kan erbjuda nya produkter till fullpris. Vintersortimentet med kappor och stövlar har i snitt bättre marginaler än sommarkläder som klänningar och sandaler, vilket gör att vi under Q4 också brukar få ut en bättre vinst, säger Kenneth Melchior, Nordenchef på Zalando.