För fyra år sedan lanserade Zalando sitt program "Connect Retail" i Tyskland, och nu har det blivit Sveriges tur. Programmet är ett koncept som möjliggör för fysiska butiker som inte bedriver egen onlineverksamhet, att ansluta sitt lager till Zalando. Modejätten hjälper företaget med att nå ut till kunder i hela Europa samt tillhandahåller bland annat betaltjänster och kundservice.
Den svenska marknaden är särskilt relevant för Zalando, vilket är anledningen till att Sverige är en av de första marknaderna där vi lanserar vårt Connected Retail-program, säger Kenneth Melchior, direktör för norra Europa på Zalando, i ett pressmeddelande.
LÄS ÄVEN: Zalando bekräftar: Anställd på huvudkontoret smittad av corona
När coronaviruspandemin slog till fick främst den fysiska handeln stryk, därför kan digitalisering vara många aktörers livboj. För att hjälpa de lokala handlarna på vägen erbjuder Zalando anslutningen till sitt program helt gratis, och dessutom slopas provisionsavgiften, som annars betalas till Zalando, fram till 2021.
Det var viktigt för oss att reagera snabbt och stötta dem som drabbas hårdast under denna kris i vår bransch; den fysiska handeln, säger Carsten Keller, VP Direct to Consumer på Zalando.
I samband med pandemins utbrott har Zalando jobbat på att ge butikerna, som kopplats upp via Connect Retail, bättre synlighet på modejättens plattform.
LÄS ÄVEN: Ehandel träffar Zalando-chefen: ”Vi vill ersätta sociala medier”
Sedan den första april i år är programmet även tillgängligt för företag i Nederländerna, där man också erbjöd bolag ett sorts krispaket. Och nu när programmet lanseras på den svenska marknaden, släpps konceptet även i Polen och Spanien.
Krisen är inte över och handlarna fortsätter att se märkbara effekter på sin verksamhet. Så vi bestämde oss för att inte bara förlänga vårt erbjudande i Tyskland och Nederländerna, utan också att lansera Connected Retail med ett provisionfritt erbjudande på tre nya europeiska marknader, säger Carsten Keller.
Tillsammans hanterar vi situationens utmaningar.
Idag är runt 1800 fysiska butiker anslutna via programmet och tillsammans skickas cirka 41 000 order om dagen.