Även om Tiktok Shop ännu inte har rört Shopees kärna, har den tagit en stor del av Shopees potentiella tillväxt, går det att läsa i en rapport från konsultbyrån Momentum Works.
I början av 2024 så lade även Tiktok vantarna på Tokopedia, som man nu äger 75 procent av. Tiktok är nu alltså en stark utmanare till Shopee.
Shopee är förstås inte jättenöjda över denna utveckling och nu har man slagit sig ihop med Youtube för att stärka sin sociala shopping i regionen.
E-handla via videor
För de som missat det så har Youtube en e-handelssatsning med det kreativa namnet Youtube Shopping. Den är live i USA och Sydkorea och nu ska man även gå in i Sydostasien. Något man alltså gör med den inhemska ledaren Shopee.
Partnerskapet ska möjliggöra för konsumenter i Sydostasien att kunna handla produkter direkt via Youtube-videor, som då kommer att innehålla Shopee-länkar.
Enligt den tidigare nämnda rapporten så omsatte Shopee 55,1 miljarder dollar i fjol medan Tiktok Shop och Tokopedia tillsammans omsatte 32,6 miljarder dollar (GMV) i Sydostasien.