Hajpen är över för det tidigare populära varumärket.
Youtube-stjärnorna Logan Paul och Olajide Olayinka Williams Olatunji, mer känd som KSI, ligger bakom varumärket som spreds som en löpeld via Tiktok och Youtube. Nu verkar framgången vara hotad, av stjärnornas egna fans.
Energidrycken Prime lanserades av de två Youtube-profilerna i början av 2022, och snart verkade varenda unge vilja ha en klunk av den hajpade drycken. Under förra året sålde företaget energidryck för 1,2 miljarder dollar, motsvarande 13 miljoner kronor, världen över.
Nu har bolaget som står bakom drycken stämts, både för att innehålla för mycket koffein och att flaskorna ska ha innehållit så kallade “evighetskemikalier”, även kända som PFAS.
Logan Paul har förnekat anklagelserna och hävdar att företaget använder samma flasktillverkare som alla andra.
“Varför köpte jag den här dumma drycken?"
Samtidigt som företaget hotas av stämningar, sviker även fansen. Till Fortune säger Andrea Hernandez, som driver en populär plattform om mat och dryck, att Primes snabba tillväxt till stor del berodde på hajpen.
Intresset fanns hos preteens som nu närmar sig tonårsåldern. Nu säger de istället "Åh, det var verkligen dumt. Varför köpte jag den här dumma drycken från den här YouTubern?”
Och att hajpen är över blir tydligt i butikerna. Flaskorna säljs till reducerat pris och försäljningen rasar. Enligt den brittiska sajten The grocer halverades antalet sålda flaskor under det första kvartalet 2024, jämfört med samma period föregående år.