Att folk säljer saker via YouTube kommer nog inte som en nyhet. Influencers på plattformen, inom en rad olika branscher, försöker ofta sälja sina egna produkter till tittarna. Nu ska detta bli mycket enklare och smidigare, meddelar YouTube.
I stället för att man ska behöva klicka på en länk för att sedan lämna YouTube så ska e-handelsflödet integreras direkt i plattformen. Och vem har man vänt sig till för att lösa detta? Jo, den globala e-handelsplattformen Shopify förstås, med över 4 miljoner aktiva sidor enligt BuiltWith.
Vi är glada över att samarbeta med Shopify för att hjälpa kreatörer att enkelt lyfta fram sina butiker för sina communitys på YouTube, som i allt högre grad vänder sig till dem för att shoppa, säger David Katz, chef för Shopping Product hos YouTube.
Det är redan många kända YouTubers som har en Shopify-butik och dessa ska nu direkt kunna koppla ihop butiken med själva YouTube-kontot. Sammankopplandet ska bara involvera några få steg, enligt Google. Funktionen ska finnas i “Shopping”-fliken i YouTube Studio.
Kreatörer som länkar sina butiker kan visa sina produkter i sin kanal och dra nytta av Shopifys lagersynkronisering i realtid så att tittarna aldrig blir besvikna över att hitta en produkt som är slut i lager, meddelar Google.
I USA ska man även kunna aktivera så att själva e-handelskassan integreras i YouTube, så att tittarna inte behöver lämna plattformen.
Shopify, som förstås också uttalat sig om samarbetet, kallar det att “Ladda upp din butik till YouTube”. Det nya samarbetet ska även inkludera livesändningar på YouTube och där ska kreatörerna kunna “pinna” produkter live så att tittarna kan köpa dem.
Totalt finns det tre sätt att exponera sina Shopify-produkter via YouTube. Antingen i en livesändning, under en vanlig video eller via en ny butikssektion som dyker upp i YouTube-kanalen när man "laddar upp" sin butik.
Shopifys nya YouTube-integration kommer i grunden att förändra möjligheterna för oberoende varumärken i skaparekonomin. Vi är glada över att utöka vårt långsiktiga partnerskap med Google för att tänja på gränserna för D2C-handel på YouTube, säger Kaz Nejatian, produktchef på Shopify.
I USA, Brasilien och Indien så kommer den vanliga "uforska"-avdelningen i YouTube nu även att inkludera e-handelsinnehåll. YouTube tar alltså ett stort steg med detta samarbete att lyfta fram e-handel på plattformen. YouTube kommer att rulla ut de nya funktionerna successivt till fler länder.