Yaytrade är en svensk e-marknadsplats för “pre-loved fashion”, det vill säga second hand, och livsstilsprodukter från influencers och olika varumärken. Nu meddelar dock marknadsplatsen att man lanserar sin "hemliga satsning", vilken innebär att man breddar konceptet och öppnar sin pick-up service för privatpersoner. Det vill säga oss vanliga dödliga.
LÄS ÄVEN: Ny marknadsplats drog 10 000 medlemmar på en vecka
Tjänsten som tidigare endast varit tillgänglig för deras ambassadörer innebär att de hämtar upp, fotograferar och säljer kvalitetskläder och livsstilsprylar som genom plattformen får ett hållbart och nytt liv, skriver företaget i ett pressmeddelande.
“För konsumenter, influencers och företag“
Marknadsplatsen medgrundare och vd, David Knape, berättar att de nu tar fäste på en marknad som dominerats av ett fåtal aktörer i Sverige. Företaget nämner konkurrenter som Blocket, Tradera och Sellpy, även om man inte ska se dem som direkta konkurrenter.
Vår vision är att lyfta shoppingupplevelsen inom detta segment och arbeta tätt med logistikpartners för att ha korta ledtider när det gäller både upphämtning av produkter till slutleverans till köpande kund. Vi erbjuder en marknadsplats skräddarsydd för både konsumenter, influencers och företag – det är det inga andra plattformar idag som gör fullt ut, säger David Knape.
LÄS ÄVEN: Marknadsplats av influencers rekryterar från NA-KD
Influencers som har använt sig av pick-up servicen är Isabella Löwengrip, paret Olsson Delér och profiler som Linn Ahlborg, Victoria Törnegren, Alexandra Bring och Erik Forsgren.
Det är ett viktigt steg för vår utveckling att några utav Sveriges största influencers vill hitta hållbara alternativ att göra samarbeten på, säger marknadschefen Matilda Zimmerman.
Den nya pick-up servicen innebär att användare beställer hem miljövänliga påsar som de fyller med de saker de inte orkar eller har tid att sälja. Därefter bokar man en gratis upphämtning och Yaytrade sköter resten åt användaren.