Sportkedjan XXL:s totala försäljning ökade med 11 procent under det fjärde kvartalet. Omsättningen landade på 2,6 miljarder norska kronor under perioden, och drevs främst av den norska marknaden som växte med 20 procent.
I Sverige ökade försäljningen med nära 8 procent och uppgick till 704 miljoner norska kronor.
Under Q4 vände XXL från röda till svarta siffror. Rörelseresultatet (EBITDA) ökade med cirka 13 procent och gick från -209 miljoner under samma period 2019, till +327 miljoner under 2020.
Covid-19-situationen påverkar alla marknader annorlunda, med tillfälligt stängda butiker i Österrike, avbrott av ”mellandagsrea” i Sverige och ett övergripande förändrat konsumentbeteende gentemot onlinekanalen, skriver XXL i rapporten.
Bolagets e-handelsverksamhet växte med hela 57 procent under kvartalet, och står nu för 642 miljoner.
E-handeln representerar 25 procent av de totala rörelseintäkterna under fjärde kvartalet 2020, jämfört med 17,6 procent under fjärde kvartalet 2019.
XXL arbetar med flera strategiska initiativ för att öka marknadsandelarna. Fokuset ligger på att stärka e-handelskanalen och stabilisera bruttomarginalerna från nuvarande nivåer.
I samband med det fjärde kvartalets summering redovisas även bolagets helårsrapport. Under 2020 ökade XXL:s försäljning med 16 procent och uppgick till 10,4 miljarder norska kronor. Rörelseresultatet steg med 11 procent och sprängde miljarden under året, mer exakt landade man på 1,1 miljarder norska kronor.
Den svenska marknaden växte med 16,2 procent under året och försäljningen där uppgick till 2,9 miljarder norska kronor.