ANNONS

XXL inleder partnerskap - med brittiska jätten: "Ett stort steg"

Michael Murray, vd för Frasers Group, och Freddy Sobin, vd för XXL

Samarbetet ska få kedjan på fötter.

ANNONS

XXL vill lägga förlusterna bakom sig och hitta en mer hållbar väg framåt. Därför inleder man nu vad man kallar "ett strategiskt partnerskap" med Frasers Group.

Den brittiska jätten äger bland annat Sports Direct i Storbritannien, men också 30 procent av XXL:s A-aktie. Tillsammans ska de skapa synergier för att stärka XXL:s verksamhet, kärnaffär och position i Norden.

Partnerskapet innebär bland annat att man ska skapa och stärka varumärkesförsörjande relationer. Men det kommer också finnas samarbete kring inköp av produkter, finansiering och service. XXL kommer även att ha tillgång till Frasers kontrollerade varumärken och kunna dra nytta av varumärkesupphandling.

De ska även kunna använda sig av Frasers metod för att lyfta sina varuhus.

Frasers Group har alltid varit passionerade förespråkare för strategiska varumärkessamarbeten, och som del av vår nya resa så är vi också det. XXL har alltid handlat om riktigt bra varumärken, riktigt bra produkter och riktigt bra priser, säger Freddy Sobin, vd för XXL, i en kommentar.

För Frasers Group innebär samarbetet att man helt enkelt lyckas sprida sig internationellt. Michael Murray, vd för Frasers Group, säger att bolaget kommer att gynnas av det befintliga nätet av varuhus, som kommer att leda till nya tillväxtmöjligheter på sportmarknaden för dem.

Ett partnerskap med XXL är ett stort steg mot vår ambition att vara en global sportaktör. Den lärdom och erfarenhet vi fått från vår Store Elevation-strategi, speciellt det som rör varumärkesrelationer, retail elevation och utnyttjandet av egna varumärken kommer att vara ovärderligt för XXL när de befäster sin position som den ledande sportkedjan i Norden, säger han.

Nils Lund
nils@ehandel.se