Ebays projekt X.commerce, som nyligen ingick ett samarbete med Facebook, har nu burit frukt i en ny PayPal-tjänst som skall förenkla för nätkonsumenter. Tjänsten går under namnet PayPal Access och verkar vara ett butiksoberoende betalsystem där användarna inte behöver fylla i separata användarnamn eller lösenord för varje nätbutk. Under det första besöket skall kunden kunna skapa ett användarkonto genom bara två klick.
– Näthandel är fortfarande krångligt för konsumenter, säger Damon Hougland, general magager of Identity and Informatics for X-commerce. Konsumenter vill inte behöva fylla i en massa information för att genomföra ett köp. Med PayPal Access spenderar konsumenter mindre tid med att fylla i information och förkortar därmed tiden för inköpet, vilket ökar kundnöjdheten betydligt.
Den stora grejen sägs alltså vara att man skall slippa fylla i en massa långa formulär. Det ska även vara säkrare då kundens finansiella information inte delas med handlaren. Kundens information delas endast med handlaren vid aktivt godkännande av kund, vilket gissningsvis kommer att vara ganska ofta.
Fördelarna för handlarna sägs vara detta med snabb kundregistrering:
"PayPal hjälper användare att registrera sin fullständiga e-handelsprofil, inklusive adresser, telefonnummer och fullständiga namn. Med endast två klick blir deras användarkonton kompletta och verifierade hos handlarna."
Integreringen sägs även vara mycket enkel även om X.commerce ger PayPal Access 3 av 5 i enkelhet.
"Handlare kan integrera PayPal Access på sina webbsidor genom endast några få enkla steg, vilket innebär att identifieringssystemet kan tas i bruk efter bara några minuter."
Vi kan inte säga mer om tjänsten då vi inte testat den. Detta är dock det första konkreta vi hört om ur X.commerce-projektet. Det känns även som att denna nya tjänst kräver en bred användning innan den blir attraktiv. Något de borde kunna lyckas med genom att eBay och Magento sitter i samma båt som PayPal, i projektet X.commerce.
Källa: press