Den mobila plånboken och betaltjänsten WyWallet har sedan lanseringen 2012 haft siktet inställt på e-handeln. Man verkar dock ha haft svårt att locka e-handlare i större skala, men när tjänsten förra året anslöt sin miljonte svenska användare, meddelade de samtidigt att de ville utveckla den mobila handeln.
Något man hoppas att göra med sina nya lansering, WyWallet Multipay. En tjänst för e-handlare som ska ge dem tillgång till över 6 000 000 kunder med abonnemang hos Telia, Tre Tele2, Telenor, Comviq, Hallon och Halebop som nu kan betala med WyWallet i e- och m-handeln.
Av dessa är 1,4 miljoner registrerade kunder hos WyWallet. 600 000 som betalat med WyWallets app och 800 000 som handlat via sms. Först ut att testa tjänsten är Stockholm Open och Bat Bike som säljer elcyklar.
– Aldrig tidigare har möjligheterna till konvertering i mobilen för handlarna varit tillnärmelsevis så stora, ingen aktiv registrering krävs. Ett klick och en pin-kod och sedan är köpet klart, säger Jakob Söderbaum, vd på WyWallet.
Identifierar bästa betalmetod
WyWallet Multipay ska enligt Jakob dessutom innebära en väsentligt förenklad integration för handlarna och fungerar på alla typer av mobiler, datorer och läsplattor.
– Vi vill göra det enkelt för handlare och konsumenter att använda en mobil betallösning. WyWallet Multipay kommer att göra just det. Tjänsten är ett enhetligt gränssnitt som omfattar såväl m-handel/e-handel och sms-betalningar och anpassar sig efter kunden, säger Jakob Söderbaum.
Det hela fungerar som så att kunden väljer WyWallet som betalsätt. Om konsumenten har WyWallet-appen bekräftas köpet med en pinkod. Om så inte är fallet erbjuds automatiskt sms som betalmetod för köp upp till 500 kronor.
Multipay kan alltså identifiera vilken mobil betalmetod som fungerar bäst för respektive konsument, något man hoppas ska öka chansen att kunden genomför ett köp.
– Med WyWallet Multipay har vi en fall-back-funktion där konsumenten kan betala via sms i de fall de inte skulle vara registrerade eller ha täckning i WyWallet-appen. På så sätt erbjuds ett mervärde till både handlare och konsumenter där köpprocessen störs minimalt, säger Jakob Söderbaum.
Källa: Press