ANNONS

WooCommerce firar 4 miljoner nedladdningar

WooCommerce firar 4 miljoner nedladdningar

E-handelsplattformen och modulen WooCommerce firar denna vecka 4 miljoner nedladdningar. Samtidigt tar man ett ännu starkare grepp om plattformsmarknaden.

ANNONS

WordPress-modulen WooCommerce har nu passerat 4 miljoner nedladdningar. Nyheten kommer lagom till att WooThemes, som står bakom den populära modulen, skall släppa en ny version. Lanseringen av WooCommerce 2.2 beräknas ske senare under detta kvartal.

– WooCommerce tillväxt fortsätter att förvåna oss. Allt eftersom att katalogen med nischade tillägg ökar, ser vi imponerande och kreativa implementationer i nätbutiker av alla storlekar - vilket visar på plattformens möjligheter att skala. När vi släpper version 2.2 väntar vi oss en ny våg av innovativa e-handelsintegrationer som använder vårt kraftfulla API. Vi är bara i början av vår explosiva resa, säger Mark Forresten, medgrundare av WooThemes.

Detta uttalande kan dock nästan vara en underdrift. I slutet av februari berättade vi nämligen att WooCommerce gått om Magento och blivit världens mest använda e-handelslösning, enligt analysföretaget BuiltWith.

WooCommerce dominerar

Om siffrorna vara något osäkra då så har WooCommerce tydligt placerats sig som nummer ett sedan dess. I februari kördes nära 11 procent av all e-handel på WooCommerce mot 10 procent för Magento. Enligt den senaste mätningen, i onsdags, låg WooCommerce på 18 procent. På andra plats hamnar Magento som fortfarande ligger kvar på 10 procent.

WooCommerce ska vara en av de mest populära modulerna till publiceringsplattformen WordPress. Hos världens e-handlare verkar det dock vara den överlägset mest populära e-handelslösningen. Totalt skall det finnas runt 381 000 e-handelssidor som drivs med WooCommerce.

– Vi inser att våra kunders framgång är beroende av deras förmåga att få tillgång till de bästa verktygen för e-handel som gör shopping på nätet roligt, och att nå 4 miljoner nedladdningar indikerar att WooCommerce slår rätt ackord med e-handelsföretag och kunder, säger Mark Forrester.

 

Källa: Press

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se