ANNONS

Wish till börsen - värdering över 100 miljarder kronor

Peter Szulczewski, medgrundare och vd
Foto: Wish

Planerar att dra in över 9 miljarder kronor.

ANNONS

Den app-baserade marknadsplatsen Wish har nu avslöjat fler detaljer kring sin kommande notering på New York-börsen. Målet är att dra in strax över 9 miljarder kronor. Detta skulle i sin tur innebära en värdering av hela bolaget på över 115 miljarder kronor. Den senaste värderingen, gjord av befintliga investerare, låg strax över 90 miljarder kronor.

Företagets totala omsättningen för årets första nio månader landade på nära 15 miljarder kronor. Wish gör dock inte oväntat en förlust, som slutade på strax under 1,5 miljarder kronor. Marknadsplatsens omsättning steg med 33 procent under det tredje kvartalet i år, jämfört med i fjol.

Man skulle kunna tro att Wish är en uppenbar succé på börsen, vilket det säkert kan bli, men det framgår också i börsansökan att det finns en stor osäkerhet i bolaget. Detta då man förlitar sig lite för mycket på Kina. De flesta av företagets säljare ska vara lokaliserade i Kina, även om man jobbar med att få in till exempel amerikanska säljare.

Utöver det globala problemet med pandemin så är USA:s relation med Kina inte den bästa just nu och Wish är rädda för att det ska sättas upp ytterligare handelshinder vilket kan få stora konsekvenser för marknadsplatsen. Vi påminns förstås här om PostNords avgift på Wish-paket som förmodligen bromsade tillväxten rejält för marknadsplatsen här i Sverige.

LÄS HISTORIEN OM WISH: Marknadsplatsen som skakar om hela världen

Andra osäkerhetsfaktorer är att Wish förlitar sig extremt mycket på digital marknadsföring via Google och Facebook för att få nya kunder, så ändringar där kan också skada bolaget.

Säljargumentet är dock att Wish är en unik marknadsplats olik de befintliga på marknaden. De extremt låga priserna gör den attraktiv i utvecklingsländer där inkomsten inte är så hög.

Enligt en undersökning som vi genomförde 2020 med 2 850 konsumenter i utvalda länder, prioriterar cirka 75 procent av de svarande priset på en vara framför varumärke och leveranstid. Vi byggde Wish för att tjäna dessa konsumenter som värderar prisvärdhet över varumärke och bekvämlighet, och som är underbetjänade av traditionella e-handelsplattformar, säger Wish i samband med börsnoteringsplanerna.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se