Ingen rĂ¥kar "gĂ¥ förbi" Internet och detta skapar tyvärr en massa jobb för oss e-handlare. Catharina Ă–stlund, ifrĂ¥n nätbutiken Wilma&friends, har i ett nyligen publicerat blogginlägg skrivit om hur hennes arbetsuppgift med rubriken "Lägg in ny produkt" har gĂ¥tt ifrĂ¥n nĂ¥gra enstaka punkter till en lĂ¥ng lista.
Problemet är att ingen passerar din webbutik av en slump, som i den verkliga världen. Utan du mĂ¥ste jobba hĂ¥rt för att fĂ¥ dina produkter att synas. Det som ofta händer är att arbetet känns fragmenterat för e-handlaren även om de flesta arbetsuppgifterna egentligen cirkulerar kring produkterna.
Vad Catharina nyligen gjort för att strömlinjeforma sitt arbete med webbutiken är att lägga in en checklista kring att just lägga in en ny produkt. Eller rättare sagt hon har tryckt in ännu fler steg i denna lista som sedan mĂ¥ste kryssas av innan en ny produkt är färdiginlagd.
I frĂ¥n att ha varit en lista pĂ¥ tre punkter innehĂ¥ller den nu tretton moment. Flera av dem kanske inte skulle ses som självklara att ligga under "Lägg in ny produkt". Men faktum är att mĂ¥nga arbetsmoment cirkulerar kring vĂ¥ra produkter.
Det känns spontant som ett riktigt bra arbetssätt som kanske fler e-handlare redan jobbar efter? För att kolla in Catharinas lista tar ni er till hennes blogginlägg som ni finner här.