Dagligvarujätten Axfood levererade helt i linje med förväntningarna, när man rapporterade sitt tredje kvartal. Omsättningen ökade med 8,7 procent till 20,2 miljarder kronor och ett rörelseresultat på 1 miljard.
Allra bäst gick, föga överraskande, Willys där omsättningen ökade med hela 16 procent till 10,9 miljarder. Rörelseresultatet ökade dock något beskedligare från 602 till 652 miljoner.
Ökningstakten av nya kunder och medlemmar i Willys Plus ligger fortsatt på en hög nivå. Dessutom ser vi att såväl befintliga som nya kunder blir alltmer lojala och handlar mer hos kedjan, säger Klas Balkow, vd på Axfood, i en kommentar.
Hemköp/Tempos försäljning steg från 4,5 till 4,9 miljoner och rörelseresultatet ökade från 77 till 78 miljoner kronor.
På en marknad som främst gynnar lågprisaktörerna har Hemköp presterat starkt. Det är verkligen glädjande att se den utväxling kedjan fått från butiksmoderniseringar och sortimentsutveckling med fokus på hälsa och hållbarhet, säger Klas Balkow.
Jagar ytterligare marknadsandelar
När allt hade summerats kunde man konstatera att Axfood återigen ökat snabbare än marknaden, där tillväxten låg på 6 procent.
Det är med ödmjukhet inför den osäkra omvärld vi befinner oss i som jag sammanfattar ett starkt tredje kvartal för Axfood. Det är tydligt att allt fler kunder uppskattar erbjudandet inom våra olika butikskoncept och verksamheter, säger Klas Balkow och avslutar:
Tillsammans med alla engagerade medarbetare kommer vi att fortsätta hålla en hög ambitionsnivå och utvecklingstakt för att ytterligare stärka vår position på marknaden.