För ett tag sedan kunde vi berätta att e-handeln Tretti hade gjorts om till en marknadsplats, och i samband med det kraftigt minskat sin omsättning. Företaget ägs sedan ett par år tillbaka av den danska vitvarukoncernen WhiteAway, som köpte det av Qliro Group 2016.
LÄS ÄVEN: Tretti omgjort till marknadsplats - omsatte 37 miljoner
Det nya marknadsplatsupplägget innebär att de varor som säljs på Tretti egentligen säljs av företagets danska moderbolag. Eftersom varorna dessutom skickas från WhiteAways centrallager i danska Århus, slipper företaget den av svenska e-handlare kritiserade kemikalieskatten.
När vi köpte Tretti hade företaget ett lager i Jordbro utanför Stockholm, men vi beslutade att lägga ner det eftersom det var mer effektivt att bara ha ett lager. Det har ingenting med kemikalieskatten att göra, utan beslutet togs innan kemikalieskatten infördes, säger WhiteAways styrelseordförande Johannes Gadsbøll till Ehandel.
Det innebär att vi har lite dyrare logistik när vi skickar till Sverige, men regeln är att vi inte betalar kemikalieskatt. Däremot kommer vi att göra det när vi öppnar butiker i Sverige.
"Går ibland inte så fort som man önskat"
WhiteAway, som driver ett antal fysiska butiker i Danmark och Norge, meddelade redan vid övertagandet av Tretti att det fanns planer på att expandera fysiskt även i Sverige.
LÄS ÄVEN: WhiteAway om Tretti-köpet: Butiker är en del av planen
Är det alltså fortfarande aktuellt?
Ja, det är fortfarande aktuellt. Ibland går inte saker så fort som man hade önskat och vi har haft andra områden som har krävt energi.
Precis som många andra omniaktörer säger sig WhiteAway ha märkt att fysiska butiker driver trafik till e-handeln och vice versa. I både Danmark och Norge arbetar WhiteAway med en franchisemodell när det kommer till att etablera butiker, och nu är planen att hitta rätt partner för den svenska marknaden.
Det är svårt för danska företag att driva butiker i Sverige och vice versa. Vi vill inte kopiera vårt nuvarande upplägg och ta det till ett nytt land, utan för oss är det viktigt att vi arbetar tillsammans med någon som har förståelse för den lokala marknaden, säger Johannes Gadsbøll, och fortsätter:
Vi fokuserar enbart på vitvaror och vill gärna ha kompetens kring varan vi säljer. Därför lägger vi lång tid på att utbilda vår kundtjänst och det är samma sak med våra butiker. Vi vill att de ska vara som den gamla tidens butiker, där personalen var specialister på de varor de sålde, men att vi nu även kombinerar det med en stark e-handel.
Kan öppna i år
På sikt menar Johannes Gadsbøll att det finns potential för minst ett hundratal Tretti-butiker i Sverige, men bolaget kommer att börja med några få butiker för att säkerställa att konceptet fungerar. Exakt var de kommer att hamna är ännu oklart, men WhiteAway har siktet inställt på städer av “rimlig storlek”.
När kan det bli aktuellt att öppna de första butikerna?
Jag kan inte säga exakt men jag skulle tro mot slutet av 2019 eller åtminstone under 2020.
Även om Tretti numera fungerar som en marknadsplats, är det för närvarande bara den egna koncernen som använder sig av den. Johannes Gadsbøll berättar att WhiteAway gärna vill etablera en plattform i stil med det som exempelvis CDON erbjuder, men att de också är ödmjuka för att en sådan satsning kräver en del jobb.
Med det sagt så är bolag som vill sälja hos Tretti välkomna att höra av sig, hälsar han.
Vi är öppna inför att ta in andra butiker men i så fall behöver de komplettera vårt sortiment. Det behöver inte vara just vitvaror, men det ska vara något som ligger inom samma universum som det vi gör. Det ska finnas en naturlig koppling och ge ett mervärde för kunden.