ANNONS

Efter succén - nu kan det bli e-handel i Sverige: "En sleeping beauty"

Johanna Dannesund Eriksson, försäljningschef på Weleda

"De svenska apotekskedjorna har bidragit".

ANNONS

Weleda har haft e-handel via återförsäljare i många år och egentligen inte saknat någon egen e-handel men om några år så blir det så, säger Johanna Dannesund Eriksson, försäljningschef.

Vi har startat i bland andra Storbritannien och i Spanien och så småningom blir det även i Sverige.

Anledningen till att Weleda arbetat primärt med e-handel via återförsäljare har varit att bygga bred distribution, tillgänglighet och varumärkeskännedom på den nordiska marknaden.

Weleda utsågs också nyligen till "bästa naturliga baby brand".

Den utmärkelsen är vi riktig stolta över, och att vi fick den i så många olika kategorier. Vår populära babyserie är framtagen av läkare och barnmorskor, säger Johanna Dannesund Eriksson.

"Krävdes många kontroller"

Johanna har arbetat med Weledas vd, Anders Tengelin, tidigare och när han anställde Johanna, först som marknadschef och sedan som nordisk försäljnings- och marknadschef, var målsättningen att dubbla omsättningen i Sverige på tre år.

Och det har vi lyckats med, vi har gått från 50 miljoner kronor till att vi i år komma att landa på närmare 100 miljoner kronor. När vi kom in var Weleda lite av en sleeping beauty. Men nu finns det liv i varumärket. Vi har jobbat aktivt med att modernisera Weleda och kommit in hos bland andra Åhléns och de svenska apotekskedjorna.

Weleda, är ett internationellt företag med säte i Schweiz. Företaget finns i dagsläget i 55 länder och har funnits som varumärke i 101 år, från början var varumärket starkt förknippat med hälsokost. Men idag finns produkterna hos en mängd online återförsäljare och i dagligvaruhandeln samt på Apotek. Weleda har 25 anställda i Norden och huvudkontoret ligger i Stockholm.

Att komma in på Apoteken var svårt, det krävdes många kontroller och flera kvalitetssäkringar och de har Weleda uppfyllt vilket känns väldigt bra.

"Försiktighet hos återförsäljare"

Precis som de flesta andra företag såg Weleda en otrolig försäljningsökning online, i och med pandemin.

Men nu börjar det stabiliseras mer och gå över till den fysiska handeln. Vi ser en försiktighet hos våra återförsäljare när det gäller lagerförsörjningen. Man omsätter lika mycket men håller nere lagerstorleken och beställer inte hem mer än vad man behöver. Vi kommer att fortsätta att arbeta omni, den fysiska butiken är ett viktigt skyltfönster.

Ungefär trettio procent av den totala omsättningen i Norden, kommer från onlinehandeln.

Du nämner kvalitetsäkring, vilka kontroller sker av Weledas produkter? 

Det finns ungefär 100 varumärken i Norden som säger sig vara naturliga men endast 30 procent av dem lever upp till det och har någon form av certifiering.

Vi är förutom Natrue-certifierade även Global B-corp-certifierade, vilket betyder att man arbetar med hela kedjan när det gäller hållbarhet och kvalitet. Sedan tidigare har även The Body Shop den certifieringen.

Annika Lindecrantz
annika@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap