ANNONS

Weekdays nya satsning: Jeans av kartong- och jordbruksavfall

Fabriken där Infinited Fiber Company tillverkar sin återvunna textil samt Weekdays nya jeans
Foto: Infinited Fiber Company

"Vill ge en bredare publik chansen att välja cirkulär design".

ANNONS

H&M-gruppens varumärke Weekday har, i samarbete med det finska företaget Infinited Fiber Company, tagit fram en ny version av företagets mest populära jeansmodell, i en begränsad upplaga på 64 par.

Det som skiljer den nya versionen från den gamla är jeanstyget som består av hälften ekologisk bomull och hälften av Infinna - bomullsliknande material tillverkat av textil-, kartong- och jordbruksavfall.

Infinited Fiber Company föddes ur önskan att lösa några av de största utmaningarna i textilindustrin - berg av avfall, begränsade naturresurser och konsumenter som efterfrågar mer hållbara val, skriver företaget.

Vår dröm är en framtid där kläderna vi bär och alla produkter vi använder görs i balans med naturen. Det är bättre att förnya det som redan finns än att producera  nytt.

Den uppdaterade jeansmodellen säljs i Weekdays webbutik från och med idag för samma summa som de ordinarie jeansen, för att "demokratisera mer hållbara modeval".

Vi bryter ner avfallet och fångar dess värde på polymernivå och ger det nytt liv i form av Infinna  - textilfiber som ser ut och känns som bomull, vetenskapligt känd som cellulosakarbamatfiber, förklarar texilaktören.

Infinited Fiber Companys texil kan, när det slitits ut, återvinnas igen i samma process tillsammans med annat textilavfall.

Men det är inte första gången som H&M Group samarbetar med texilföretaget. Under 2019 gjorde Weekday en tvådelad denimoutfit, helt tillverkad av Infinna-material, som skådespelaren och miljöaktivisten Maisie Williams designade.

Den här gången ville vi skala upp detta koncept och ge en bredare publik chansen att välja cirkulär design, därför tog vi fram en begränsad upplaga av våra mest populära damjeans, med en 50/50 blandning av Infinna och ekologisk bomull i en jeansväv, säger Anna Norling , designchef på Weekday.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap