ANNONS

Webhallens ex-VD om sin nya giv: "Förväntar mig en explosion"

"Man blir engagerad av att ha kul, inte av två procent återbäring".

ANNONS

Vad har handeln att hämta i spelvärlden? Massor, om du frågar Webhallens förra vd, Wilhelm Sporrong. Han är en av grundarna bakom företaget Gamifiera, som ska introducera spelelement i kundklubbar.

Gamifiera erbjuder en plattform anpassad till e-handlare och retailers för gamifierad lojalitet och communityfunktionalitet. Vår plattform inkluderar bland annat en lösning för lojalitetsnivåer kopplade till achievements, samt avancerad recensionsfunktionalitet med avatarkonfigurator. Detta med syfte att engagera kunder och lyfta upp dem, skapa incitament för personligt högkvalitativt innehåll, samt ge personlighet och liv till en webbsida, säger han till Ehandel.

Dagens traditionella lojalitetskoncept är helt enkelt för tråkiga och har spelat ut sin roll. Genom att titta på spelvärlden kan man skapa ett större engagemang hos kunderna och fånga upp dem på ett bättre vis, menar Wilhelm Sporrong.

Målet är en förhöjd kundupplevelse och en långsiktig, äkta lojalitet. Vi tillhandahåller verktygen för att göra riktiga kunder till varumärkesambassadörer, istället för köpta sådana. Gamifiera har sina rötter i communityn, forum, sociala medier och spel. Detta är fenomen som anammats av många och är här för att stanna, till skillnad från rabattkuponger och lägsta pris-garantier.

LÄS ÄVEN: Lanserar exklusivt mobilspel – med hjälp av Youtuber

Vad kan handeln lära sig av spelvärlden?

Att man blir engagerad av att ha kul, inte av två procent återbäring. Det finns flertalet exempel på framgångsrika speldynamiker och spelmekanismer som man kan låna från spelvärlden och applicera på viss kontext inom handeln. Spelutvecklare är väldigt duktiga på att öka engagemang och intresse för vissa aktiviteter genom att använda människors naturliga lust för konkurrens, status och prestation.

Finns det inte en risk att äldre generationer tycker att ”gamifierade” kundklubbar och köpupplevelser blir för krångliga och att de på så vis utesluts lite grann?

Nej. De behöver inte ens märka att den nya funktionaliteten finns, om det är så man vill ha det. Min erfarenhet är dessutom att den äldre generationen är mer benägen att anamma koncept anpassade för de yngre generationerna, än tvärtom.

Ett exempel på hur handeln börjar kika i högre utsträckning mot spelvärlden är Adidas senaste drag. Man skapade ett basebollspel som kunde spelas såväl på en egen hemsida på nätet som i sociala appen, Snapchat. Spelet tillät också användarna att köpa specifika basebollskor, designade av stjärnorna i spelet, i Adidas sortiment.

LÄS ÄVEN: Adidas jagar ny hit – ska sälja skor i Snapchat-spel

"Traditionella system bygger inte lojalitet"

Det är ett exempel på de fenomen vi kommer att få se mer av i framtiden, tror Wilhelm Sporrong.

Ja, det är jag helt övertygad om. Många varumärken och retailers brottas med vikande kundlojalitet och indifferent kundupplevelse. Traditionella lojalitetssystem bygger inte lojalitet.

Men några specifika trender är svåra att ana i dagsläget. Handel som använder sig av spelelement är fortfarande i ett väldigt, väldigt tidigt stadie och ytterst begränsad.

Jag förväntar mig en explosion under de närmsta åren. I dagsläget känner jag dock endast till ett riktigt bra exempel på gamifierad handel och det är Webhallens medlemssystem som vi byggde 2014, när jag var vd för ”Webbis”.

Nils Lund
nils@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap