ANNONS

Webhallens ex-VD har gamifierat Inets kundklubb: "Fantastiskt"

Wilhelm Sporrong (t.v), vd på Gamifiera och Erik Wickman, vd på Inet

"De var en nagel i ögat på mig".

ANNONS

Inet satsar på en ny och gaminginspirerad kundklubb, framtagen i samarbete med techbolaget Gamifiera. Den nya medlemsportalen låter kunderna skapa sin egen avatar och uppnå så kallade "Achievements" genom vilka man låser upp olika belöningar för sin aktivitet på sajten.

Det kommer även med ett uppdaterat system för recensioner, där uppskattade recensenter ska kännas igen och belönas. Dessutom introducerar man en topplista där aktiva användare "som gjort bäst ifrån sig inom olika områden" hamnar och kan jämföra sig mot andra.

Känns det igen? Ja, Webhallen har en liknande lösning och det är ingen slump. Det är nämligen förre Webhallen-vd:n Wilhelm Sporrong, nu vd på Gamifiera, som ligger bakom båda.

Det är superkul att den är igång nu efter flera månaders arbete, den gick live i måndags. Inet har ju varit en konkurrent till mig i ungefär tio år när jag var vd på Webhallen, de var vår värsta konkurrent faktiskt. De blev en underdog medan vi på Webhallen gick från att vara en underdog till att vi växte till att bli lite för stora för att vara det. Inet blev ju valda till årets bästa datorbutik och e-handlare varenda år ett tag - det var alltid en nagel i ögat på mig. Så det känns fantastiskt, vi hade inte kunnat hitta en bättre första kund än just Inet, säger Wilhelm Sporrong till Ehandel.

Den nya medlemsportalen har pilottestats bland kunderna och beskrivs som en succé. Kundengagemanget ska ha ökat med hela 450 procent.

De har fått ungefär lika många recensioner per dag som de har per månad på grund av att folk får något för att vara engagerade och skriva innehåll, säger Wilhelm Sporrong.

Vilka är målgruppen för den här typen av kundklubb?

Det är lika kul för alla, skulle jag säga. Och de som inte är intresserade alls av det här blir inte störda av det heller. Det enda som händer är att det kommer att skapas massor av kvalitet på sajten. Man låter de som är intresserade vara engagerade och skapa innehåll för alla besökare och det kommer vara till glädje även för de som inte är intresserade av achievements och avatarer. Hela sajten kommer att vara fullspäckad med innehåll.

Inet har i dag runt 500 000 användare i sitt community och vid en titt på sociala medier tycks många uppskatta den nya medlemsportalen.

Vi blev snabbt överväldigade av kundernas respons och de tidiga resultaten blev en mycket positiv överraskning. Innehållsproduktion på vår sajt har nästan femdubblats och även kvaliteten på recensionerna har överträffat både våra och Gamifieras förväntningar, säger Erik Wickman, vd på Inet.

Nils Lund
nils@ehandel.se