Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

Webbläsarkriget i full sving: Klarna svarar på Microsofts kassakupp

David Fock, CPO
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Dela artikeln:

Lanserar nästan identisk betallösning.

ANNONS

I går berättade vi om Microsofts försök att kliva in i BNPL-djungeln, där allt fler aktörer vill ta del av kundernas växande intresse för “köp nu betala sen”. I USA har Microsoft helt enkelt integrerat en betalmetod i webbläsaren som oavsett om handlaren eller kunden valt det, kommer att visas upp som alternativ i princip alla e-handelskassor.

LÄS ÄVEN: Microsoft utmanar Klarna – lägger in köp nu betala sen i webbläsaren

Microsofts betallösning, som man lånar av företaget Zip, jobbar med temporära kreditkortsnummer som möjliggör att kunden sedan kan betala i efterhand.

Vad vi missade i vår tidigare nyhet var dock att Klarna redan svarat på Microsofts tilltag och lanserat en nästan identisk tjänst. Klarna gör det med hjälp av betalbolaget Piggy, som man helt enkelt har förvärvat. Piggy är nu alltså en del av Klarna och likt Zip jobbar man med temporära kreditkortsnummer som gör att betallösningen kan användas i princip alla nätbutiker.

Precis som Microsofts lösning så har Klarna även valt att dela upp betalningen i fyra delar som standard. Taglinen lyder “Pay in 4 at any online store”.

"I alla sina favoritbutiker på nätet"

Skillnaden mellan de två lösningarna är förstås att kunden i Klarnas fall aktivt väljer att installera webbläsartillägget. Klarnas lösning ska också fungera i Google Chrome och Microsoft Edge. Den ska även vara tillgänglig på fler marknader: USA, Storbritannien och Frankrike. Klarna utlovar samtidigt en utrullning av tillägget på alla sina marknader.

På Klarna vill vi erbjuda konsumenter världens bästa shopping- och betalningsupplevelse – oavsett vilken enhet de använder. Med introduktionen av vårt webbläsartillägg kan konsumenter som handlar från sin dator nu dra nytta av bekvämligheten, kontrollen och flexibiliteten hos Klarnas "betala senare"-tjänster i alla sina favoritbutiker på nätet, säger produktchefen David Fock i ett pressutskick.

Också likt Microsofts lösning så ska Klarnas nya webbläsartillägg även jobba med att automatisk hitta och applicera rabattkoder i kassan, när sådana finns tillgängliga.

Dela artikeln: